Kirkens Korshær: Ny retning til glæde og gavn for udsatte

’Vores protester på vegne af mennesker, der er ramt af hjemløshed og fattigdom er blevet hørt. Forståelsen mellem de fire røde partier er vand på vores mølle’, siger chef for Kirkens Korshær Helle Christiansen som reaktion på den nye regerings aftale ’Retfærdig retning for Danmark’.

Helle Christiansen, chef for Kirkens Korshær

Hun glæder sig særligt over opgøret med børn i fattigdom, en afkriminalisering af hjemløshed, afskaffelse af kontanthjælpsloftet, løft af psykiatrien og et nyt fokus i socialpolitikken.

- Den nye regering har hørt os. De har hørt vores protester over de forhold, socialt udsatte har kæmpet med i det seneste år. Vores arbejde med hjemløse, misbrugere, psykisk syge, ensomme mennesker har været i vækst, og vi har måttet fylde nogle store huller i vores velfærdssamfund ud. Det er vores håb, at den nye regering får magt som den har agt, siger Helle Christiansen og fortsætter:

- Det er en god dag for socialt udsatte i Danmark. Nu får vi forhåbentlig det opgør med børn i fattigdom, som ikke hører nogen steder hjemme i så rigt et land som vores. Og vi ser især frem til, at den de facto kriminalisering af hjemløshed som lejr- og zoneforbuddet har betydet, bliver løftet. Det er ikke og må aldrig være en forbrydelse, at man mangler et hjem. Tværtimod skal det kalde på vores omsorg og støtte som samfund, ikke en udskamning, siger Helle Christiansen.

Hele 17 punkter skal være med til at gøre livet for mennesker, der kæmper med fattigdom, misbrug, hjemløshed og sygdom bedre. Den nye regering skal lægge gennemtænkte og gennemarbejde planer for at nå de ambitiøse mål – og der skal sættes tilstrækkelige midler af, mener Korshærschefen, for udfordringerne er store. Men Kirkens Korshær bidrager gerne og er klar til at bidrage til det nye fokus i socialpolitikken.

-Vi får flere og flere, der lider af både psykisk og fysisk sygdom i vores varmestuer. Derfor er det tiltrængt med flere sengepladser i psykiatrien og jeg glæder mig også over, at der skal skabes større lighed – og at man fastholder, at der skal være nære sundhedstilbud. Vi ved fra de sundhedsrum, vi driver, at netop det nære er helt afgørende, når man er socialt udsat, slutter Helle Christiansen.

Det vil den nye regering på udsatteområdet:

• Hjælpe de mest udsatte og mennesker på kanten af samfundet
  • Forbedre indsats for og nedbringe antallet af hjemløse
  • Fjerne kontanthjælpsloftet
  • Bekæmpe børnefattigdom
  • Bekæmpe den stigende ulighed
  • Genindføre fattigdomsgrænsen
  • Forebygge psykisk sårbarhed
  • Skabe flere sengepladser i psykiatrien
  • Igangsætte en større forebyggende indsats og flere tværgående behandlingstilbud
  • Mindske egenbetalingen ved tandpleje og helst gøre det gratis for de mest socialt udsatte
  • Tage et opgør med de kviklån, som fanger mennesker i uoverskuelig gæld