Korshæren vandrer 2023

Frivillighed

I uge 36 vandrer Korshæren på Mors. Alle er velkomne. Vi får base på Karby Kuber i det sydvestlige Mors. Adressen er: Ørndrupvej 50, 7960 Karby. Det er en renoveret friskole, ideel til fællesskab, madlavning og overnatning inde såvel som ude. Der er shelter og plads til at slå eget telt op, samt mulighed for at benytte egen campingvogn. Fine rammer som Pilgrim Mors også gør brug af.

Vi vandrer med fokus på...

FÆLLESSKAB: Gennem vandringen vil vi udtrykke det kristne fællesskab, hvor mennesker med både få og mange ressourcer bevæger sig gennem en livsperiode sammen.

SOLIDARITET: Gennem vandringen vil vi udtrykke solidaritet med det menneske, hvis liv er en lang opslidende vandring med misbrug, hjemløshed, psykiske lidelser og mange andre forhold, der undertrykker det gudskabte menneskeliv.

REFLEKSION: Undervejs vil vi standse op, synge en salme, læse en evangelietekst og lytte til tanker, der udfordrer os.

HANDLING: Det er vort håb, at vandringen må bringe fornyelse ind i den enkeltes liv til positiv handling i forhold til vort medmenneske.

Dagsrytmen:
I fællesskab vil vi hjælpes med en række praktiske opgaver, blandt andet rengøring, smøring af mad, lave morgenmad m.m. Dagsvandringerne er fra 8-12 km. Der vil være pauser undervejs.  Vi har hver dag en morgenandagt, enten på sovestedet eller i en nærliggende kirke.

Hvordan skal vi bo?
Vi har lejet Karby Kuber, der også benyttes af Pilgrim Mors. Se mere her: https://karbykuber.dk/

Ret til småjusteringer forbeholdes.

Mandag

Vi mødes på havnen ved Glyngøre på Salling kl. 13-14.  Efter præsentation og udblik til Mors, Limfjordens Perle, vandrer vi ad den naturskønne rute op til Sallingsundbroen. Vi har valgt, at ikke alene vandrer korshæren i år på Mors, men vi vandrer også til Mors. Vi går på broen over Limfjorden og nyder panoramaudsigten mod øst mod Nykøbing og Fur. Fra rastepladsen i Legind Skov for foden af Jesperhus Blomsterpark fragtes chauffører tilbage til Glyngøre Havn, så vi kan tage den sidste strækning til Karby Kuber i bil.

Cirka 8 km.

Tirsdag

Vi tager til Ejerslev Lyng på Nordøstmors med udsigten til Livø og Løgstør Bredning. Der er en fin lystbådehavn. Vi besigtiger lagunen og fortsætter mod Feggeklit. Indlagt pause med historiefortælling om kong Fegge. Herefter går vi igennem molergrav og Danmarks længste tørrelade til Skarregaard Natur og Kulturcenter. Hvis tiden tillader det, er der her mulighed for at få genopfrisket, hvordan det nøjsomme landboliv blev levet på landet i gamle dage.

Cirka 12 km.

Onsdag

Vi begynder på Salgerhøj, der er det højeste punkt på Mors med skøn udsigt over Thisted Bredning til Thisted. Herfra fortsætter vi langs kysten til Hanklit, Gullerup Strand, Klov Bakker og Sundby. På denne tur er vi fortsat vidne til, hvordan fortidens moleraflejringer har givet baggrund for molereventyret på Mors. I netop dette molermiljø er der gode muligheder for at finde fossiler.

Cirka 12 km

Torsdag

Vi begynder på ved Tæbring Kirke og vandrer ad kystnære stier langs Visby Bredning mod Nees Sund. Denne dag vil vi til forskel fra de første dage på Nordmors med øens kuperede terræn opleve, hvordan øen mod syd og vest flader ud med udsigt til Thy og Skyum Bjerge. Aftenforplejningen vil vi indtage på færgen Næssie, som vil bringe os på en tur rundt på Limfjorden i det sydligste farvand omkring Mors med afslutning i en forhåbentlig farverig solnedgang.  I dagtimerne er Nessie i fast rute mellem Mors og Thy.

Cirka 10 Km

Fredag

Vi lægger ud fra rastepladsen for foden af Jesperhus Blomsterpark. Gennem Legind Skov går vi til Højris Slot, hvis historie er lige så interessant, glorværdigt, problematisk og sagnomvundet som om andre gamle slotte. Derfra fortsætter vi til landsbyen Ljørslev, som er H.P. Mollerups fødtested — stifter af Kirkens Korshær. Her vil vi for en stund dykke ned i den historie om Kirkens Korshær, som han grundlagde for 111 år siden. Fra Ljørslev går turen mod Ørding og endelig til Karby til en festlig afslutning på dette års korshærsvandring.

Cirka 7 km.

Tilmelding

Tilmelding til Steen Sunesen på mail: ssu@km.dk eller efter aftale på tlf. 30 31 97 62

Oplys navn, adresse, mail, om man kommer i bil, og om den evt. må bruges undervejs til nødvendig transport

Når du har tilmeldt dig, vil du modtage en kvittering for tilmeldingen

Medio juli vil du modtage nærmere oplysninger om betaling

Vi forventer en pris på kr. 1500

Du er først endeligt tilmeldt, når betalingen er registreret.

Ørndrupvej 50, 7960 Karby
Uge 36
Tilmelding
til Steen Sunesen på mail: ssu@km.dk eller efter aftale på tlf. 30 31 97 62
Bemærkninger
Ved tilmelding oplys navn, adresse, mail, om man kommer i bil, og om den evt. må bruges undervejs til nødvendig transport Når du har tilmeldt dig, vil du modtage en kvittering for tilmeldingen. Medio juli vil du modtage nærmere oplysninger om betaling Vi forventer en pris på kr. 1500. Du er først endeligt tilmeldt, når betalingen er registreret. Forud for vandringen udsendes en liste med praktiske oplysninger til de tilmeldte. ALLE der på en eller anden måde er knyttet til Korshærsfællesskabet eller ønsker at lære Korshæren at kende, er velkommen til at vandre med. Der er plads til godt 35 deltagere.