Kirkens Korshær mener, at vi skal gøre fattigdom til fortid i Danmark og indfører en fattigdomslov

Fattigdom

Kirkens Korshær mener, at fattigdom skal være fortid i Danmark. Derfor arbejder vi for en fattigdomslov, som skal forpligte Folketinget til aktivt at bekæmpe fattigdom.

Fattigdom er måske en vanskelig størrelse at definere. Til gengæld er den nem at genkende, når man møder den. Det gør vi hver eneste dag i Kirkens Korshær.

I vores arbejde møder vi mennesker, som ikke har råd til at spise tre måltider om dagen. Børn, som ikke har råd til at være en del af sociale fællesskaber. Voksne, som ikke har råd til medicin og varmt tøj.

Oplevelserne er desværre langt fra unikke. Undersøgelser fra Danmarks Statistik, VIVE og Egmont Fonden viser, at en gruppe danskere har så lidt mellem hænderne, at de lider store afsavn, når det kommer til helt basale ting som mad, tøj og et aktivt socialt liv.

Danmark er for rigt til fattigdom

I Kirkens Korshær mener vi, at denne fattigdom er uacceptabel. Særligt i et af verdens rigeste lande. Ethvert menneske er uendeligt værdifuldt. Og alle har ret til et liv uden basale afsavn. Uanset hvad de har gjort. Eller hvad de ikke har formået at gøre.

Fattigdom skal være fortid i Danmark. Med Danmarks tilslutning til verdensmålene har vi som land lovet at halvere andelen af fattige danskere (jf. vores nationale definition) inden 2030.

Desværre er vi meget langt fra at indfri det mål. Faktisk er andelen af fattige danskere, ifølge Danmarks Statistik, i dag den samme, som da vi vedtog målet i 2015.

Det skal der laves om på. Og det er vi ikke alene om at mene i Kirkens Korshær. En undersøgelse, vi har foretaget i samarbejde med Epinion, viser, at 62 % af danskerne mener, at politikerne skal gøre mere for at bekæmpe fattigdom i Danmark.

Kjartan Sveistrup Andsbjerg - politisk konsulent

Kjartan Sveistrup Andsbjerg