Kirkens Korshærs første varmestuemåling

For første gang har Kirkens Korshær lavet en samlet undersøgelse af hjælpearbejdet i varmestuerne. Den tegner et billede af et arbejde, som udover at dække basale behov tilbyder livsvigtige fælleskaber og relationer.

Slagelse varmestue

Kirkens Korshær driver 38 varmestuerpå landsplan. Her kan mennesker, ramt af hjemløshed og andre sociale problemer, få en pause fra det pres, de lever med udenfor. Varmestuernes medarbejdere tilbyder et måltid mad, samtaler og fællesskab, tørt tøj og et sted at hvile sig. De fleste steder kan medarbejderne også hjælpe med rådgivning og skabe kontakt til systemet, hvis vedkommende beder om det.

Om undersøgelsen

Varmestuemåling blev foretaget i februar 2021, hvor der er gennemført teamsmøder med ledere fra 35 ud af Kirkens Korshærs i alt 38 varmestuer. Forud for interviewet blev der sendt en spørgeramme, som dannede grundlag for samtalen.

Målingen er lavet på baggrund af varmestueledernes vurderinger – nogle steder er vurderingen baseret på egne optællinger, mens der andre steder er tale om skøn baseret på varmestueledernes kendskab.

Med ’Varmestuemålingen 2021’ tegner Kirkens Korshær for første gang et samlet billede af det sociale arbejde, som det ser ud i varmestuer over hele landet.

En del af undersøgelsen har blandt andet haft fokus på, hvad der fylder mest i det daglige hjælpearbejde. I de deltagende varmestuer vægtes muligheden for at tilbyde et måltid mad højt i 27 af varmestuerne. Maden nævnes som hjælpearbejde, der både dækker et basalt behov for at få noget at spise, samtidig med at måltidet rummer fællesskab, samtale, varme og ro – og det giver en tiltrængt pause fra livet på gaden eller ensomheden.

Kirkens Korshærs varmestuer tilbyde mad, samtaler og hjælp til kontakt med forskellige myndigheder.
Kirkens Korshærs varmestuer tilbyder nærvær, omsorg og respekt. Giver hjælp til at opfylde et basalt behov for mad og varme, samtale og et fællesskab med andre.

34 af varmestuerne vurderer ’samtalen’ som værende det, der fylder mest eller næstmest. I deres uddybning fortæller varmestuelederne, at samtalen er helt afgørende for hjælpearbejdet, da det er her brugeren bliver set og hørt som menneske. Samtidigt er det i samtalen, at den altafgørende relation bygges op.

Komplekse problemstillinger og nye tendenser

Der findes ikke en bestemt type menneske, som opsøger en af Kirkens Korshærs varmestuer eller væresteder. Eneste fællesnævner er, at medarbejderne oplever næsten alle brugerne som værende ensomme. Derudover er det særligt misbrugsproblematikker og psykisk sygdom, som medarbejderne oplever hos brugerne. Det stiller krav til, hvordan hjælpearbejdet skal tilrettelægges og udformes i fremtiden.

Det er særligt ensomhed, misbrug og psykiske sygdom, som brugerne af Kirkens Korshærs varmestuer kæmper med.
I 'Varmestuemålingen 2021' er medarbejderne blevet bedt om at vurdere, hvor stor en del af brugerne, som kæmper med en forskellige udfordringer. Ensomhed, misbrug og psykisk sygdom vurderes at ramme størstedelen.

Hjælpearbejdet er ikke statisk, men ændrer og former sig efter de behov og strømninger, som Kirkens Korshær ser i samfundet og blandt brugerne. Derfor har organisationen i varmestuemålingen spurgt, hvilke nye tendenser og behov, som lige nu ses blandt brugerne.

Her fortæller medarbejderne om, at de oplever brugere med stadigt sværere psykiske problemer, hårdere misbrug, større ensomhed og et øget behov for hjælp til at begå sig i det digitaliserede samfund. Udfordringer som fremtidens væresteder og varmestuer skal indrettes til at håndtere og tage hånd om.

Anbefalinger fra analysen

Med udgangspunkt i 'Varmestuemålingen 2021' har Kirkens Korshær lavet følgende anbefalinger i forhold til det fremtidige arbejde i varmestuer og på væresteder:

• Flere sundhedstilbud.
  • Flere faciliterede fællesskaber for mindre grupper af psykisk sårbare, fx værkstedsaktiviteter.
  • Hjælp til digital kontakt med kommune, sundhedsvæsen, bank, boligselskaber.
  • Flere medarbejdere til rådgivning, fx socialrådgiver.
  • Flere opsøgende indsatser med afsæt i relationen, så vi ’kan være der hvor ingen andre er’.
  • Udbredelse af Housing First-tilgangen, herunder bostøtte til fastholdelse af bolig.
  • Flere lokale kaffestuer som værn mod ensomhed – nutidens forsamlingshuse.

Med udgangspunkt i folkekirkelige værdier har Kirkens Korshær i over 100 år arbejdet med at hjælpe socialt udsatte mennesker i Danmark - hjemløse, misbrugere, psykiske syge, ensomme og fattige. Et arbejde, der tager udgangspunkt i de behov og strømninger, organisationen ser i samfundet, og som derfor er under konstant forandring. Det har givet en stor viden og erfaring om socialområdet. Det kan du blive klogere på i VIDENS sektionen her på hjemmesiden.

Gå til videns-sektionen.