Kirkens Korshærs første varmestuemåling
For første gang har Kirkens Korshær lavet en samlet undersøgelse af hjælpearbejdet i varmestuerne. Den tegner et billede af et arbejde, som udover at dække basale behov tilbyder livsvigtige fælleskaber og relationer.
Kirkens Korshær driver 38 varmestuerpå landsplan. Her kan mennesker, ramt af hjemløshed og andre sociale problemer, få en pause fra det pres, de lever med udenfor. Varmestuernes medarbejdere tilbyder et måltid mad, samtaler og fællesskab, tørt tøj og et sted at hvile sig. De fleste steder kan medarbejderne også hjælpe med rådgivning og skabe kontakt til systemet, hvis vedkommende beder om det.
Med ’Varmestuemålingen 2021’ tegner Kirkens Korshær for første gang et samlet billede af det sociale arbejde, som det ser ud i varmestuer over hele landet.
En del af undersøgelsen har blandt andet haft fokus på, hvad der fylder mest i det daglige hjælpearbejde. I de deltagende varmestuer vægtes muligheden for at tilbyde et måltid mad højt i 27 af varmestuerne. Maden nævnes som hjælpearbejde, der både dækker et basalt behov for at få noget at spise, samtidig med at måltidet rummer fællesskab, samtale, varme og ro – og det giver en tiltrængt pause fra livet på gaden eller ensomheden.
34 af varmestuerne vurderer ’samtalen’ som værende det, der fylder mest eller næstmest. I deres uddybning fortæller varmestuelederne, at samtalen er helt afgørende for hjælpearbejdet, da det er her brugeren bliver set og hørt som menneske. Samtidigt er det i samtalen, at den altafgørende relation bygges op.
Komplekse problemstillinger og nye tendenser
Der findes ikke en bestemt type menneske, som opsøger en af Kirkens Korshærs varmestuer eller væresteder. Eneste fællesnævner er, at medarbejderne oplever næsten alle brugerne som værende ensomme. Derudover er det særligt misbrugsproblematikker og psykisk sygdom, som medarbejderne oplever hos brugerne. Det stiller krav til, hvordan hjælpearbejdet skal tilrettelægges og udformes i fremtiden.
Hjælpearbejdet er ikke statisk, men ændrer og former sig efter de behov og strømninger, som Kirkens Korshær ser i samfundet og blandt brugerne. Derfor har organisationen i varmestuemålingen spurgt, hvilke nye tendenser og behov, som lige nu ses blandt brugerne.
Her fortæller medarbejderne om, at de oplever brugere med stadigt sværere psykiske problemer, hårdere misbrug, større ensomhed og et øget behov for hjælp til at begå sig i det digitaliserede samfund. Udfordringer som fremtidens væresteder og varmestuer skal indrettes til at håndtere og tage hånd om.