"Tilliden er den største gave"

Det er i hverdagen på botilbud, i varmestuer og det børne- og familiestøttende arbejde, at værdierne lever. For varmestueleder Gitte Dueholm handler det om at skabe ligeværdige møder mellem mennesker.

Kirkens Korshærs kerneværdier er nærvær, omsorg og respekt
Med tålmodighed, rummelighed og blik for det enkelte menneske opbygges relationen i varmestuen.

Fortalt af Gitte Dueholm, Kafé Klaus i Roskilde

Når et nyt menneske kommer ind i varmestuen, er vores erfaring ofte, at det er bedst at være lidt tilbageholdende. For mange har brug for at kunne komme ind og se det hele lidt an. Er tryggest ved at få lov til at sidde i et hjørne og iagttage det hele lidt på afstand. Så de kan få en fornemmelse af os og det hele.   

 Det betyder ikke, at man får lov til at sidde i hjørnet i årevis. Men vi giver mennesker den tid og den plads, som de har brug for.   

 Når vi har tålmodighed til at være og vente, får vi den mest fantastiske gave: Deres tillid! Tillid, gensidig respekt og relationen er hele grundlaget for vores videre arbejde og samvær. Først, når det er på plads, kan vi hjælpe mennesker videre, alt efter behov og ønsker hos den enkelte.  

Det ligeværdige møde  

For øjeblikket snakker vi rigtigt meget om faglighed og strategier for vores arbejde. Men for mig handler det forsat grundlæggende om, at vi skaber ligeværdige møder mellem mennesker.   

 Det kan jeg først i det øjeblik, hvor jeg er i stand til at lægge mine egne fordomme og fordømmelser på hylden. Og det er en af de allersværeste øvelser i vores arbejde. For det er helt naturligt, at vi som mennesker lynhurtigt og automatisk danner et billede af, hvem den, vi møder, er.  

 Men når det lykkes at mødes menneske til menneske, så kan der ske noget helt magisk. Noget af det allervigtigste, vi kan give hinanden, er netop det. At høre, se og anerkende andre som de hele mennesker, de er. At sætte os ved deres side, når de har det svært, og blive der uden i første omgang at komme med løsninger eller forslag til, hvordan de skal komme videre.  

 Vi møder i stadig større grad mennesker, som har dobbeltdiagnoser og bogstavkombinationer. De er altid på vej ind eller ud ad døren og sidder aldrig stille.  Nærværet og arbejdet med relationen er her en udfordring for os. Men vi øver os i at møde dem på deres præmisser. Så de fem minutter, hvor de er her, bliver så gode som mulige.

Kirkens Korshærs varmestuer

Kirkens Korshær driver 38 varmestuer over hele Danmark. Her kan mennesker, ramt af hjemløshed og andre sociale problemer, få en pause fra det pres, de lever med udenfor. 

Varmestuernes medarbejdere tilbyder et måltid mad, samtaler og fællesskab, tørt tøj og et sted at hvile sig. De fleste steder kan medarbejderne også hjælpe med rådgivning og skabe kontakt til systemet, hvis vedkommende beder om det.