Her er godt at være!

Rummet er stort i varmestuen i Nykøbing Falster, faktisk så stort, at det tidligere har kunnet rumme et helt svømmebassin. Men selvom der er langt mellem væggene og højt til loftet, så virker det både hyggeligt og hjemligt. Den nyligt genåbnede varmestue er seneste skud på stammen i projektet "Sociale mursten - fremtidens væresteder"

lagkage lavet til indvielsen af Kirkens Korshærs nye varmestue i Nykøbing falster

Planter, varme farver og bløde bænke der indbyder til et hvil. Det er det første man ser, når man træder ind ad døren til Kirkens Korshærs nye varmestue i Nykøbing Falster.

Hygge og ro er sat i højsædet i det lyse lokale på Jernbanegade, som dagligt samler 40 udsatte og sårbare mennesker. Efter genåbningen fungerer blomsterkasser, reoler og sofaer med høje rygge som rumdelere, så der båd er plads til snak, brætspil, fortrolige samtaler og afslapning i lokalet.

I dag er lokalet pyntet op til fest, lokalet emmer af snak og madduft. For det skal fejres at varmestuen kan tages i brug igen efter den omfattende renovering.

- Vores brugere skal kunne komme her præcis som de er. Med de forskellige behov som de har. Så vores lokale skal jo rumme en række funktioner på en gang. Så sammen med fondene og vores arkitekt har vi skabt en række rum i rummene, så der både er plads til aktivitet og til hvile, fortæller Maria Mistarz Benzon, der er leder af varmestuen.

Varmestuen før, under og efter renoveringen

Det skal føles godt at komme ind

Varmestuen er en del af projektet "Sociale Mursten - fremtidens væresteder", som aktivt bruger arkitektur, lys og farver til at skabe den ro og tryghed, som socialt udsatte mennesker har brug for.

Som del af projektet og med støtte fra Realdania og den A.P. Møllerske støttefond er det blevet muligt for Kirkens Korshær helt eller delvist at ombygge tre varmestuer – i Esbjerg, Holbæk og Nykøbing Falster – efter de principper. For det er ikke kun vigtigt at der er et sted at være, for de, der har allermest brug for det. Det er også vigtigt, at stedet er rart og giver mulighed for at sænke skulderne.

Formand for Kirkens Korshærs Hovedbestyrelse, Ian Ørtenblad, holder tale til indvielsen af en ny varmestue i Nykøbing Falster
Formand for Kirkens Korshærs Hovedestyrelse, Ian Ørtenblad, holder taler ved åbningen.

Netop det at kunne være er vigtigt for Kirkens Korshær, fortæller formanden for Kirkens Korshærs Hovedbestyrelse, Ian Ørtenblad, i sin tale til åbningen.

- Jeg kom til at tænke på, i forbindelse med i dag, på det sted i biblen, hvor Jesus tager nogle af disciplene med op på et højt bjerg, og så bliver han forvandlet for øjnene af dem, så hans ansigt lyser som solen. Her siger disciplen Peter så: ”Her er godt at være!”. Det er netop det, jeg håber, må være det, man tænker her i varmestuen: Her er godt at være. Et godt værested.

Helende og klimasikker

En lang blomsterkasse spækket med grønne planter deler rummet, for enden af den finder man et lille rum, der kan noget særligt. Det lydtæt lokale, gør det muligt at have fortrolige samtaler. Det har været en vigtig prioritering for varmestuen at få netop et samtalerum, da det både kan være usikkert og uværdigt med tilskuere, hvis man vil føre en fortrolig samtale.

Gulvet derinde er lavet af genbrugte tekstiler fra arbejdstøj, der isolerer rummet. Og er samtidig i en klimavenlig byggeløsning. Ligesom gulvet i den øvrige varmestue, der lavet af overskudmateriale fra sportshalsgulve, er den løsning leveret af upcyclingsinitiativet Again.

Jeanette Bauer, Chef for Kirkens Korshær

Det er helt bevidst, at ambitionerne om værdighed og bæredygtighed går helt ud i væggene, for det er med til at påvirke os mennesker. Den pointe fremhæves også af Guldborgssund Kommunes borgmester Simon Hansen i hans tale til varmestuen.

Chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer, er klar til at klippe snoeren og åbne Kirkens Korshærs nye varmestue i Nykøbing F.
Chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer, klippede snoeren for at åbne den nye varmestue.

- Vi ved fra forskning, at stedet og rummet betyder noget for, hvordan vi har det. Det har sågar et navn: Helende arkitektur. Jeg synes at varmestuen her er et flot eksempel på, hvordan man på kryds på tværs af samfundets forskellige parter kan gå sammen om at forbedre vilkårene for mennesker, der står et svært sted i livet.

Arkitektur alene løser ikke brugernes problemer, men det kan medvirke give et godt fundamentet for at komme i gang, fortæller Korshærschef Jeanette Bauer i sin tale.

- Det er forunderligt, hvad vores omgivelser kan gøre ved os. Et rum kan gøre os dårligt tilpas og nedbryde os. Det kan være koldt og få os til at føle os på usikker udebane. Men det kan også styrke og glæde os. Nu har varmestuen i Nykøbing Falster fået sidstnævnte - og dermed et godt afsæt for det sociale arbejde.

Sociale mursten
  • Projektet sættes i gang i 2018 og forventes afsluttet i 2024.
  • Det samlede projekt beløber sig til 54,45 millioner kroner
  • Støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond: 20 mio. kr.
  • Støtte fra Realdania: 14,7 mio. kr.
  • Egenfinansiering fra Kirkens Korshær: 19,75 mio. kr.
  • Projektet vil i hele projektperioden blive fulgt af et forskningshold fra VIVE under seniorforsker Lars Benjaminsens ledelse.

Sociale mursten: Den A.P. Møllerske Støttefond, Realdania og Arkitektforeningen har taget initiativ til en forundersøgelse om Sociale mursten, der udkom i efteråret 2017. Læs den her.