Kirkens Korshærs prioriteter

Strategien – de seks prioriteringer – er et kompas, der udstikker den overordnede kurs for Kirkens Korshær. Vi skal sikre, at vi sammen står tættere om vores kerneopgave – arbejdet for og med socialt udsatte mennesker i Danmark – og at vi bruger vores ressourcer bedst muligt til gavn for flest muligt.

Hjemløs på bænk illustration

Du kan downloade Kirkens Korshærs prioriteter i boksen til højre. 

Sammen om ressourcerne

I over hundrede år har Kirkens Korshær fokuseret på at give. At give sin tilstedeværelse, sin varme, sin omsorg, sit nærvær og sin respekt til mennesker i Danmark, der har brug for den. Vi ser et land, hvor vi får flere og flere, der har behov for os. Og de, der har brug for os, kæmper med flere og mere komplekse udfordringer end nogensinde. Fattigdom, sygdom, arbejdsløshed, hjemløshed, ensomhed, misbrug. Det er en hjertesag for os, at være der, hvor ingen andre er.

Samtidig er det nødvendigt, at vi står tydeligt over for omverdenen som en medlemsbåret, frivillig hjælpeorganisation i Danmark. Vi skal passe på vores ressourcer - både de menneskelige og de økonomiske. Det kræver solidaritet på tværs - at vi arbejder tættere sammen, og med bæredygtighed i højsædet bruger vores fælles ressourcer til glæde og gavn for Kirkens Korshær samlet set.

Prioriteringer

I Kirkens Korshær sætter vi bæredygtighed i højsædet; menneskelig, klimamæssig og økonomisk bæredygtighed. Derfor lægger vi vores kræfter i seks prioriteringer:

  • Frivillige – vi vil være de bedste til at tiltrække og fastholde frivillige
  • Kvalitet i arbejdet – vi vil styrke og udvikle kvaliteten i alt korshærsarbejde
  • Fortalervirksomhed – vi vil være talerør for socialt udsatte i Danmark
  • Genbrug – vi vil være førende på genbrug
  • Finansiering – vi vil sikre økonomi til arbejdet
  • Organisering – vi vil bruge vores ressourcer bedst muligt til gavn for flest muligt

Målet med prioriteringerne er at give retning for vores arbejde lokalt, regionalt og nationalt. Vi skal gøre prioriteringerne virkelige og synlige i konkrete planer og handlinger. Og her kan prioriteringerne og den retning, de udstikker, være grundlag for relevante og målbare pejlemærker.

Vi hverken kan eller skal gøre alt, men det, vi gør, skal vi gøre helhjertet.

Vi vil være de bedste til at tiltrække og fastholde frivillige

Forudsætningen for, at vi kan åbne dørene i både butikker og socialt arbejde, er vores 9000 dygtige og engagerede frivillige medarbejdere. Uden dem ville Kirkens Korshær ikke være Kirkens Korshær.

Frivillighed er og skal være et tydeligt element i Kirkens Korshærs arbejde. Vi vil, at der er plads til alle slags frivillige i Kirkens Korshær, og vi vil sikre gode rammer for den frivillige indsats.

Konkurrencen om frivillige medarbejdere skærpes, og vi skal i alle dele og på alle niveauer i vores organisation fokusere på og investere i at tiltrække og fastholde i frivillige i butikker og andet støttearbejde. Frivillige medarbejdere i Kirkens Korshærs sociale arbejde er en særskilt værdi i mødet med brugerne. En værdi, der ligger oven i de ansattes faglighed og relationsarbejde.

Der skal være en tæt forbindelse mellem frivillige i butikkerne og det sociale arbejde, der får gavn af indtjeningen. Det kan fx besøgsdage og lignende medvirke til. Kirkens Korshærs sag – at hjælpe nødstedte mennesker i Danmark – er en høj motivationsfaktor for frivillige medarbejdere, og noget mange gerne vil bidrage til.

 

Vi vil styrke og udvikle kvaliteten i alt korshærsarbejde

Kirkens Korshærs medarbejdere skal kunne håndtere de opgaver, de møder i hverdagen. Vi står i et dilemmafyldt og til tider hårdt belastende miljø blandt mennesker, der kæmper med misbrug, traumer, fysisk og psykisk sygdom, fattigdom og hjemløshed. Uanset faglig baggrund og uddannelse påvirker mødet med brugerne og deres vilkår alle i Kirkens Korshær.

Med Kirkens Korshærs meget forskelligartede brugergruppe kan vi ikke kun anvende én metode. Det kræver viden og faglighed at kunne veksle mellem være-, gøre- og handlesteder. Og vi ved, at opgaverne løses bedst muligt af folk, der er fagligt kompetente. Derfor lægger vi vægt på høj faglighed, vidensindsamling, erfaringsudveksling, netværk samt tværgående, faglige fællesskaber. Erfaringer, viden og resultater fra udviklingsprojekter skal komme hele foreningen til gavn.

Vi vil være talerør for socialt udsatte i Danmark

Vi har en forpligtelse til at fortælle, hvad vi ser og oplever – og vi er ikke bange for at mene noget.

Vi protesterer mod nedgøring og overgreb af og på udsatte i Danmark. Samtidig er folkelig opbakning afgørende for, at vi kan fortsætte vores arbejde. Den folkelige opbakning kræver en aktiv og insisterende tilstedeværelse i lokalsamfundet, i analoge og digitale medier, i politiske sammenhænge og i den generelle offentlighed.

Det kristne menneskesyn, at ethvert menneske er uendeligt værdifuldt, gennemstrømmer vores kommunikation og holdningsbearbejdende virksomhed. Vi er nærværende, omsorgs- og respektfuldt tilstede.

Vi er stolte af vores arbejde, og hvad den betyder for de mennesker, vi møder, og for de lokalsamfund, vi er en del af. Det skal vi blive endnu skarpere til at beskrive og dokumentere. For det er en forudsætning for at mene noget, at vi ved noget. Vi vil bidrage til at skabe viden om de vilkår, socialt udsatte mennesker i Danmark lever i og under.

Vi vil være førende på genbrug

Vores godt 250 genbrugsbutikker og de tusindvis af frivillige medarbejdere, der driver dem, er en forudsætning for, at vi kan drive socialt arbejde i Danmark. Derfor har vi investeret i at udvikle vores tilstedeværelse i og på markedet. Vi vil være førende, når det gælder genbrug i Danmark, og drive det med omsorg og respekt for vores ressourcer.

Med de mange butikker ønsker vi at være nær- og tilstedeværende i lokalområdet som aktiv deltager i byen og et vedvarende grundlag for fællesskab og mening.

Med gode butikker, gode beliggenheder, god indretning og godt arbejdsmiljø og - ikke mindst - en god sag vil vi tiltrække og fastholde de engagerede frivillige, vores arbejde og stilling på genbrugsmarkedet er så afhængig af.

Vi vil, at Kirkens Korshærs butikker er tilvalgsbutikker – der, hvor man går hen først, både som giver og som køber. Fordi vi har de gode varer. Fordi vi har et stort udvalg af varer. Fordi vi har de bedste priser. Og fordi vores butikker har byens bedste atmosfære.

At værne om skaberværket og jordens ressourcer er afgørende for os i Kirkens Korshær. Genbrug bidrager væsentligt til denne målsætning.

Vi vil sikre økonomi til arbejdet

Vi vil dyrke og blive endnu bedre til at arbejde sammen på tværs af vores organisation. Vi skal turde tænke stort og satse på samarbejder med store fonde om massive projekter.

Jo flere egne, indsamlede midler, vi har til at løse vores opgaver, jo bedre. For med egne midler kan vi selv definere, hvor behovet for vores hjælp er størst. Derfor vil vi både i vores individuelle, daglige virke i Kirkens Korshær og samlet set holde et stædigt fokus på at sikre indtjening til vores arbejde. Bæredygtighed i vores økonomi er et vigtigt fokus for, at vi kan være tilstede for brugere af vores tilbud.

Vi tør bede om hjælp. Rigtig mange vil nemlig gerne hjælpe os, hvis vi spørger. Derfor vil vi blive endnu bedre til at bede om midler hos fonde, erhvervsliv og private og dokumentere vores arbejde. Vi vil vise hvilken forskel vores arbejde gør - og dermed hvilken forskel bidragyderen gør.

Vi vil indgå gode samarbejdsaftaler med det offentlige, der realistisk afspejler, hvad det koster at drive og udvikle socialt arbejde. Kirkens Korshær udfylder i stigende grad huller i vores velfærdssamfund. Det gør vi med faglighed, stolthed og glæde. Vi ved, at vi byder ind med noget andet og mere end det offentlige gør, og at det har en stor værdi.

Vi vil bruge vores ressourcer bedst muligt til gavn for flest muligt

Et godt arbejdsmiljø har høj prioritet. Arbejde er en stor del af livet, men det skal ikke være hele livet. Man skal kunne gå på arbejde og føle sig tryg og sikker og møde et stadigt passende antal udfordringer.

Vi vil drive vores arbejdssteder og vores understøttende funktioner på den bedst mulige måde. Det indebærer også, at vores teknologi er tidssvarende, velfungerende og sikrer god intern kommunikation. Derfor vil vi satse på IT og investere i bedre, fælles løsninger for hele Kirkens Korshær.

Vi skal være der, hvor ingen andre er. Og vi skal være der for socialt udsatte mennesker i Danmark. Derfor vil vi også forholde os kritisk til vores praksis og tilbud. For vi tror på, at når vi videndeler og løser flere opgaver i fællesskab, får vi frigivet ressourcer, vi kan bruge der, hvor behovet er størst.