Mød Kirkens Korshær til Mental Talk

I år kan du møde Kirkens Korshær til Mental Talk, der finder sted i Herning fra den 31. august til den 2. september. Her er formålet at give menneskers mentale sundhed, den opmærksomhed, som den fortjener. Og samtidig bryde tabuer.

mental talk 2023

Hvad er Mental Talk?

Mental Talk er Danmarks nye folkemødeformat. Og det største samlingspunkt for samtaler om psykiatri og mental sundhed. Her afholdes kulturevents, foredrag, debatter, workshops og meget mere. Alt sammen med det formål, at styrke den aktuelle debat og forståelse, for den betydning som arbejdet med mental sundhed har for samfundet og det enkelte menneske – både lokalt, regionalt og nationalt.

Mental Talk afvikles sammen med Folkemødet i Herning, der afholdes fra den 31. august til og med den 2. september 2023. Kirkens korshær afholder fem arrangementer under Mental Talk. Vi håber, at I vil kigge forbi og være med i snakken om mental sundhed.

Kirkens Korshær holder fem arrangementer i løbet af Mental Talk, hvor alle er velkomne til at deltage.

Syng for verdens urolige hjerter.

Finder sted her:  torsdag d. 31. august 2023 på Tinghuspladsen.

Tidspunkt: kl. 18:30 - 19:30.

Om arrangementet:

Arrangementet indebærer koncert og fællessang.
Janne Mark sanger, salmedigter og komponist deltager i selskab med Søren Gemmer pianist og elektronisk musiker og saxofonist Michael Olsen. Dette sker isamarbejde med Sct. Nicolai Tjenesten – en del af Kirkens Korshær.

Når det rummelige fællesskab skal være endnu mere rummeligt.

Finder sted her: fredag d. 1. september 2023 i Bibliotek.

Tidspunkt: kl. 11:00 - 11:45.

Om arrangementet:

Kom og hør mere om Kirkens Korshærs ungdomsklub.
Hør om hvordan vi arbejder for at møde børn og unge mellem 10 og 18 år på en anerkendende og næstekærlig måde. Hør om hvordan vi gerne vil gå et ekstra skridt for at arbejde imod, at børn og unge føler sig isolerede, alene og stigmatiserede. Hør om, at hos os, må du være den du er.

Hallo, er der nogen? Hvordan får vi næstekærligheden til at nu derud, hvor ingen er?

Finder sted her: fredag d. 1. september 2023 i Bibliotek.

Tidspunkt: kl. 15:00 - 15:45.

Om arrangementet:

Arrangementet handler om samtaler på telefon med ensomme og særlig sårbare. Kan det gøre en forskel?
Ved psykolog og supervisor Ingrid Jørgensen, frivillig og Linda Friis Christoffersen leder i Sct. Nicolai Tjenesten – en del af Kirkens Korshær.
Facilitator: Marianne Karlsmose Nielsen.

Samtaler med varetægtsfængslede.

Finder sted her: fredag d. 1. september 2023 i Bibliotek.

Tidspunkt: kl. 16:00 - 16:45.

Om arrangementet:

Hvad skal det gøre godt for? Fortrolige samtaler med varetægtsarrestanter. Mange anholdes på gaden og ankommer uden andet end deres påklædning og kan se frem til en lang periode bag murene. Ved Arresthus Tjenestens ansatte Sean Nohilly og leder Linda Friis Christoffersen, Kirkens Korshær.
Facilitator: Marianne Karlsmose Nielsen.

Hvordan møder vi socialt udsatte og ensomme mennesker med værdighed?

Finder sted her: lørdag d. 2. september 2023 i Bibliotek.

Tidspunkt: kl. 12:00 - 12:45.

Om arrangementet:

En fortælling fra Kirkens Korshærs varmestuer i Herning-Holstebro om, hvordan vi møder ensomme med nærvær, omsorg og respekt, gennem etablering af aktiviteter, brugerinvolvering, brugerambassadører, aktiv deltagelse i lokalområdet og netværksskabende fællesskaber.