Glæden går begge veje

Skråt overfor det mest prisvindende shoppingcenter i Danmark, ligger en lille butik, der ikke blot hjælper kunderne. Her er de opsatte på at hjælpe udsatte. Her har vi en venlighed og en omfavnelse af de mennesker, der arbejder her og kommer her, som en frivillig medarbejder udtrykker det.

Vinduesudstilling på Falkoner Allé
Der bliver lagt en stor indsats i at gøre vinduerne i butikken så tillokkende som muligt

Tekst og foto: Rasmus Adserballe

Kunderne står i kø for at komme ind til Aase, Walther og de andre, som stille og roligt, på hver deres måde og i hver deres tempo, hjælper mennesker, der har fået et hak i livet. Endda uden at møde dem. Og butikken er ikke engang åben endnu.

Kirkens Korshær Genbrug Falkoner Allé

Sådan er det denne mandag, og sådan er det tit. For det er populært at shoppe second-hand lige dér, hvor Falkoner Allé adskiller det store frederiksbergcenters 90 butikker og den lille genbrugsbiks, som ikke kan ses fra den anden side af vejen, når bilerne kører forbi. Her huserer Jette Rørdam, og det har den tidligere indretningsarkitekt gjort siden 2004. Hvorfor?

- Selv når jeg næsten ikke kan slæbe mig hjem til min lejlighed på 3. sal, er det en stor glæde, når vi har fået kasseapparatet til at spille. Og sådan er det hver gang, jeg er her, fortæller hun og forklarer, at hun i butikken også kan dyrke - og undervise i - sin helt store hobby, decoupage, som hun og kollegerne nyder at finde fordybelse i.

Du er et heldigt menneske

Der er langt fra hyggen med dekoration og udsmykning med farvet udklippet papir til det at være hjemløs. Og så alligevel ikke. Fra vinduet i butikken kan man ane både Hus Forbi-sælgerne og dem, der ikke sælger noget. Dem på jorden, der ikke har andet at dele ud af end deres evner på et instrument.

- Når jeg ser en hjemløs, der sidder ovre ved Frederiksbergcentret, tænker jeg, ”Du kan også få hjælp fra os, og det får du sikkert allerede,” siger Jette Rørdam. Jeg har også inviteret nogen over i butikken til en kop kaffe. Der kommer fast et par stykker. Blandt andet en sød mand fra Norge. Det er lige meget, hvor du kommer fra, hvis du er hjemløs.

Jette Rørdam, Frivillig på Frederiksberg

Kirkens Korshær samler ind nogle gange om året, men særligt om vinteren, hvor fokus er på at sikre, at ingen skal sove på gaden, tænker Jette Rørdam på de mennesker, hun er med til at hjælpe.

- Det er rædselsfuldt at vide, at der er nogen, der ikke er plads til. Man kan blive helt grå indvendig af at tænke på det. Når du går ind i din egen varme stue, er du et heldigt menneske. Det er jo ikke alle, der har sådan en. Det skal man huske.

Travlhed giver trøst

En glædelig jul er en god salgsmåned, siger Jette Rørdam og forklarer, at hun hvert år håber på en travl december i butikken, så der kan sendes mange penge ind til fælleskontoret, som sørger for at pengene bliver brugt rigtigt og på dem, der har brug for det. Det er nu også altid en meget hyggelig måned, forsikrer hun. Vi får hele tiden nye varer, og jeg fornemmer at mange køber deres julegaver herinde. Glæden går jo begge veje. Du glæder dem du giver, og dem du støtter.

Kundeekspedition i genbrugsbutikken

Jette Rørdam har svært ved at svare på, hvad hun aldrig selv ville købt brugt.

- Jeg er blevet secondhand-freak, så jeg køber næsten aldrig noget nyt. Jeg kan stå og besvime over en t-shirt, der koster 400 kroner. Jeg synes, det er så latterligt. Men der er mennesker, der aldrig går i brugt tøj, og det skal der jo også være, ellers stopper det hele jo.

Hobro er vidunderlig

Noget der ikke stopper, er Jettes fascination af organisationens genbrugsbutikker.

- Vi kørte ikke gennem en by uden at besøge den lokale Kirkens Korshær, fortæller hun om en jyllandstur med familien, hvor hendes yngste barnebarn ikke kunne se nødvendigheden af alle besøg.

- Men jeg skal ind og se. Det gibber i mig. Butikkerne i Nordjylland er snorlige. Intet er støvet eller grimt.

Hobro er vidunderlig. Der har jeg været flere gange, lyder det fra frederiksbergborgeren, som mener at der må sidde ”mange mænd og damer derude, som ikke ved, hvad de går glip af,” ved ikke at være frivillige i Kirkens Korshær.

- Sidder du derhjemme og ser fjernsyn, får du ikke mange nye tanker. Det er udviklende at komme ud og se noget andet, og altid sundt at lære noget nyt. Og man får selvtillid, når man ved, man gør noget godt for nogen. Jeg kan slet ikke undvære det. Det er nogle vidunderlige timer med rigtig godt samvær. Hvis det ikke var for mine gode kolleger her, som knokler hver eneste dag, så var der ingen butik. Gode kolleger er det allerbedste, du kan have.

Den frivillige forskel

I hvert nummer af Korshærsbladet portrætterer vi medarbejdere, der frivilligt hjælper til i enten en genbrugsbutik eller i organisationens sociale arbejde. De er i allerhøjeste grad med til at få hjulene og dermed hjælpearbejdet til at køre rundt. Uden dem, ingen Korshær.

Vil du vide mere?
Her kan du læse mere om, hvordan du eller en du kender, kan blive en del af sammenholdet.

Artiklen blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #4 2021. Du kan læse mere om Korshærsbladet, og hvordan du kan modtage det her.

Frivillige: Livet er bedre, når der er brug for dig

Bliv frivillig

Og vær med til at gøre en forskel
Gavekort til genbrug