Høringssvar

Socialområdet skal spille en rolle i epidemikomission

Med baggrund i erfaringer fra 2020 mener Kirkens Korshær, at det er afgørende, at organisationer på socialområdet får en formel rolle i epidemikommission, lyder det i nyt høringssvar.

Kirkens Korshær logo

Hver dag hjælper Kirkens Korshær mennesker i Danmark, der kæmper med dårligt psykisk og fysisk helbred, fattigdom, misbrug, ensomhed og en mangel på netværk. Mennesker, der har været hårdt ramt og påvirket af samfunds nedlukning og restriktioner.

Igennem 2020 har Kirkens Korshærs oplevet de konsekvenser det har haft for sårbare og udsatte børnefamilier. Arbejdet med, hvordan vi sikre, at udlændinge ikke kommer i klemme. Gjort opmærksom på, hvordan restriktionerne har haft en stor betydning for gadens folk. Ikke mindst, fordi nedlukningen har betydet, at der er mennesker i Danmark, som ikke har haft adgang til toiletfaciliteter og strøm til den livsvigtige mobiltelefon. Og vi har som organisation arbejdet med, hvordan man har kunnet afbøde for det.

På den måde har det sidste år har vist, at organisationer som Kirkens Korshær spiller en afgørende rolle i at sørge for, at alle grupper i samfundet med.

Derfor mener Kirkens Korshær, at organisationer, der arbejder med socialt udsatte og på socialområdet, bør have en plads i den kommende epidemikommission. Ikke bare som inviterede gæster eller deltagere, men med formel indflydelse på beslutninger og restriktioner.

Derudover mener Kirkens Korshær at Social- og Indenrigsministeriet bør repræsenteres i kommissionen, fordi socialområdet er en del af de kritiske funktioner.

Forslag til lov om epidemier

Du kan læse mere om baggrunden for høringssvaret her.

Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Jeanette Bauer