Høringssvar

Tilliden er vigtig i forhold til indsamlinger

Der bør være et tillidsbaseret system omkring indsamlingsloven i Danmark. Men det stiller krav til Indsamlingsnævnet, lyder det i et høringssvar fra Kirkens Korshær

Kirkens Korshær logo

Det bør være en høj grad af tillid i forhold til indsamlinger i Danmark sker på en forsvarlig måde – og i overensstemmelse med loven – mener Kirkens Korshær. Hvilket er en vigtig pointe, når vi taler om indsamlingsloven.

Derfor er Kirkens Korshær tilhængere af, at vi har et tillidsbaseret system. Men et sådant fortsætter dog, at der også er et kompetent Indsamlingsnævn. Et nævn, som skal have de rette redskaber til at gribe ind overfor et eventuelt misbrug af systemet.

Kirkens Korshær bakker derfor til fulde op om de foreslåede ændringer til indsamlingsloven. Fordi de understøtter arbejdet med at modvirke svindel på indsamlingsområdet.

Civilsamfundet bør også have plads

Med lovændringen lægges op til, at Indsamlingsnævnet styrkes med nødvendige kompetencer. Det er naturligt i forhold til den udvikling, der er på området, særligt i forhold til teknologi.

Men det er beklageligt, hvis det betyder, at civilsamfundets repræsentation mindskes. Derfor opfordrer Kirkens Korshær til, at Indsamlingsnævnet udvides og suppleres – så der bliver plads til både nye og eksisterende kompetencer og repræsentanter.

Digitale regnskaber

Kirkens Korshær mener, det er fornuftigt, at regnskaber skal indberettes digitalt. Men der er behov for, at der kommer en grundig vejledning om, hvordan det skal gøres. Ligesom der skal en ordentlig overgangsfase, så alle har mulighed for at komme med om bord.

Med lovforslaget lægges op til, at regnskaberne skal indgives via forskellige digitale løsninger. Selvom det kan give mange indgangsveje, øger det også kompleksiteten – og dermed behovet for ordentlig vejledning.

Samtidigt er det vigtigt at have for øje, at lovændringerne ikke skal betyde øget administrativt bøvl for de berørte civilsamfundsorganisationer.

Om høringssvaret

Høringssvaret er givet i forbindelse med 'Lov om ændring af lov om indsamling m.v.'Du kan læse mere om lovforslaget her.

Morten Østergaard Sørensen - chef for kommunikation, politik og analyse

Morten Østergaard Sørensen

Chef for kommunikation, politik og analyse

mos@kirkenskorshaer.dk