Indlæg

Alle har fortjent at høre til

Alle mennesker mærker ensomheden stikke. Men for mange danskere gør ensomheden mere. Den lammer. Sådan skriver chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer, om den svære ensomhed, og lægger vægt på behovet for at hører til. At være en del af noget større

Jeanette Bauer

Skrevet af Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Alle mennesker har mærket ensomheden stikke. Men for et meget stort antal danskere, så gør ensomheden mere end at stikke. Den lammer. Den lægger sig som en tung vægt ned over et liv, hvor alt for meget er alt for svært. Relationer til mor, far og børn er i bedste fald kølige, i værste fald ned- og afbrudte. Det er ikke svært at sætte sig ind i, hvordan ensomhed hurtigt flytter ind i tilværelsen.

Men for et meget stort antal danskere, så gør ensomhden mere end at stikke. Den lammer.
Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær

Tilbage i 2017 gik TrygFonden, Mary Fonden og forskningscentret for velfærd, VIVE, sammen om en meget tankevækkende undersøgelse. Fællesskabsmålingen kaldte de den. Her gav et bredt udsnit af den danske befolkning indblik Det gjaldt også for mennesker i social udsathed. Ifølge målingen oplever hele 86% af socialt udsatte mennesker ensomhed. Kontrasten er til at få øje på. For cirka fire ud af fem danskere – helt generelt – meldte, at de trives og føler sig som en del af samfundet.

Afvist, udstødt, andetgjort

Når man lever et socialt udsat liv, så er det lige præcis det, man ikke føler sig som – en del af samfundet. Det er de facto blevet kriminelt at være hjemløs her til lands. Når man ikke må række hånden frem og bede om hjælp til at opretholde sin eksistens. Når man ikke må sove sammen med et andet menneske om natten for at føle sig lidt mere tryg.

Eller når byen bliver indrettet på måder, så man ikke kan få et hvil på en bænk, fordi der er sat armlæn midtpå. Eller når rister over varmeskakter bliver sat skråt eller endda udstyret med pigge. Eller endnu mere jordnært: At man oplever, at andre mennesker end ikke tør se på en på gaden. Sågar går over på den anden side for at undgå en.  Ikke tør møde en med blikket. Ikke tør sige hej, når man står foran Brugsen og forsøger at sælge gadeavisen.

I Kirkens Korshær er man en del af noget større.

Hos os i Kirkens Korshær kan mennesker, som mange ser skævt til, opleve modvægten til alt det. Nemlig fællesskab. At blive mødt, hilst på. Set og anerkendt. Nogen, der kender ens navn. Nogen, der står klar med nærvær, omsorg og respekt. Alle mennesker har behov for at være en del af noget. Alle mennesker har behov for at nogen er noget for dem. Og alle mennesker har behov for at være nogen for andre. Alt det lægger vi hus til i Kirkens Korshær. For ingen mennesker fortjener at føle sig ensomme. Alle mennesker har fortjent at høre til. Og det kan man hos os.

Indlægget blev oprindeligt bragt i Korshærsblad #2 2022. Du kan læse mere om Korshærsbladet, og hvordan du kan modtage det her.