Indlæg

Efter to svære år kan livremmen løsnes

Takket været omhyggelig økonomistyring og en stor opbakning fra private donorer, kommuner og offentlige puljer har Kirkens Korshær efter 2021 et uventet overskud, viser årsregnskabet. Et overskud som føres tilbage til det sociale arbejde

Mande hånd der holder en grafisk tegnet hånd i hånden

Hver eneste dag møder Kirkens Korshær mennesker, som lever på kanten af samfundet. Mennesker, som lever med hjemløshed, misbrug, fysiske eller psykiske problemer, fattigdom og en ofte lammende ensomhed. For mange af dem er Kirkens Korshær en redningskrans i et ofte kaotisk liv.

Derfor holdt Kirkens Korshær også åbent – selv da det meste andet lukkede ned. Også genbrugsbutikkerne, hvilket i starten af 2021 førte til et ugentligt tab på godt 2.5 millioner kroner. Det kan lyde uholdbart og økonomisk uansvarligt. Men alle rykkede sammen om at løfte opgaven. Lagde fokus på at finde nye måder at arbejde på. Stod sammen om de svære, men nødvendige valg, som blev truffet for at holde hånden under økonomien.

Samtidigt har der været behov for akut at finde nye finansieringsmuligheder. Her har Kirkens Korshær gennem hele året og på tværs af landet oplevet en stor opbakning fra både private donorer, kommunale forvaltninger og offentlige puljer.

Overskuddet føres tilbage til hjælpearbejdet

Hvad er Fælleskassen?

Regnskabet for Kirkens Korshærs Landsorganisation kaldes Fælleskassen. Et navn, det har fået, fordi både udgifter og indtægter fordeles blandt alle lokalafdelinger i Kirkens Korshær.

Det vil sige, at de indtægter, der kommer ind i form af overskud fra genbrugsbutikkerne, arv, gaver, legater med mere bliver fordelt i hele foreningen.

Ligesom Fælleskassen betaler for udgifter, som kommer hele foreningen til gavn. Eksempelvis udgifter til arbejdsmiljø, medarbejderudvalg, foreningsarbejde og lignende.

Sammenlagt betyder det, at Kirkens Korshærs Fælleskasse kommer ud af året med et uventet overskud på 6,2 millioner kroner. Hvilket samlet for hele organisationen giver et overskud på 2,7 millioner kroner før overskudsdisponering.

For Kirkens Korshær er det en prioritet, at så mange af midlerne som muligt, går til det sociale arbejde. Derfor har hovedbestyrelsen besluttet, at de vedtagne besparelser fra 2020 og 2021 skal føres tilbage til det sociale arbejde.

Penge skal blandt andet bruges på vikarer, så medarbejderne kan holde ferie og blive aflastet. Et tiltrængt løft efter to år, hvor alle har ydet en ekstraordinær indsats under svære hvilkår. Derudover vil der blive afsat knap en million kroner til uddannelse af medarbejderne. Og sidst men ikke mindst 1, 2 millioner kroner til at styrke frivilligheden i Kirkens Korshær.

Du kan læse mere om Kirkens Korshærs økonomi igennem 2021 i Årsregnskabet.

Nyt i 2021
  • Herberget i Hillerødgade København valgte at opsige sin driftsoverenskomstaftale med Københavns kommune. Det har haft en midlertidig negativ ind‑ydelse på koncernregnskabets resultat i 2021, men vil fremover betyde en økonomisk styrkelse i takt med opkrævning ud fra nye takster.

• I foråret 2021 søsatte Kirkens Korshær Være-gøre-handle projektet. Det er et omfattende projekt med udspring i tidligere års arbejde med at sikre kvalitet i det sociale arbejde. Være-gøre-handle projektet involverer størstedelen af de sociale arbejdssteder i Kirkens Korshær. Projektet blev skabt med støtte fra Socialstyrelsens kompensationspulje for manglende indtægter fra de nedlukkede genbrugsbutikker. Kirkens Korshær har i alt modtaget ca. 32 mio. kroner fra socialstyrelsen over en toårig periode til projektet. Ved projektets afslutning vil være-gøre-handle være forankret i Kirkens Korshærs daglige sociale arbejde.

• Kirkens Korshær ejer 85 ejendomme, og de stigende priser på byggematerialer samt udfordringer med at skaffe håndværkere har påvirket os i 2021. Flere af de planlagte renoveringsprojekter, som skulle have været færdiggjort i efteråret 2021, har taget længere tid end forventet og er fortsat ind i 2022.