Mød en medarbejder

Fra folkeskolelærer til frivillig i varmestue

Efter et langt liv som folkeskolelærer besluttede Elsebet Hussmann at starte som frivillig i Kirkens Korshærs varmestue i Horsens.

Billede af frivillig elsebet hussmann
Foto: Mads Dalegaard.

Hvad laver du som frivillig i en varmestue?

Jeg hjælper til i køkkenet med at snitte, hakke og skrælle kartofler. I varmestuen har vi en disk, hvorfra vi sælger mad, og der står jeg også og snakker med brugerne. Når jeg ser mit snit til det, sætter jeg mig gerne ned og taler med brugerne og spørger ind til, hvad der rører sig i deres liv. Det handler om at finde en indgangsvinkel til noget, de interesserer sig for. Det kan f.eks. være, de gerne vil vise en video på deres mobiltelefon eller lytte til et stykke musik sammen. Nogle gange er det bare småsnak, og andre gange udvikler det sig til dybe samtaler.

Hvad er det bedste ved at være frivillig i Kirkens Korshær?

Det bedste er følelsen af, at man er med til at gøre en forskel. Det betyder meget for mig, hvis jeg kan gøre bare én brugers dag bedre, ved f.eks. at give et knus, et smil eller en opmuntrende kommentar. Vi kender dem og bekymrer os om dem. Hvis der er en bruger vi ikke har set i et par uger, så prøver vi at finde ud af, hvordan personen har det, og om der er noget vi kan gøre for at hjælpe.

Hvad er den største oplevelse du har haft i dit arbejde i Kirkens Korshær?

Jeg synes det er svært at komme på én bestemt historie, men jeg vil sige, der er et stærkt fællesskab blandt os frivillige. Vi har det både hyggeligt og sjovt. Det er rart at have kolleger at sparre med, hvis det kommer lidt for tæt på. Som regel går jeg nu altid glad hjem efter en vagt. Som frivillige giver vi jo ikke råd, vi er der udelukkende for at lytte og se personerne, der kommer i varmestuen.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker
Mand sidder på bænk med hovedet i sit skød