Du hjælper når du handler

Når du handler i en af Kirkens Korshærs 240 genbrugsbutikker, er du med til at støtte det sociale arbejde for hjemløse, fattige og socialt udsatte mennesker i Danmark. Samtidig er du med til at støtte et grønnere forbrug til gavn for klimaet.

banner Du hjælper når du handler

Tekst: Kitte Fabricius

De fleste kender det nok. Trøjen, som hænger i skabet, men ikke længere rigtigt passer. Bøgerne i reolen, som for længst er læst og nu samler støv. Køkkenmaskinen, som aldrig rigtigt kommer ud af skabet og mest bare optager skabsplads. De ting, som stadig kan bruges, men ikke længere har en funktion i vores hverdag.

Under coronakrisen har en ud af tre voksne danskere ryddet ud i gemmerne. Og godt halvdelen af dem har valgt at give en del af de aflagte sager til enten en genbrugsstation eller en genbrugsbutik.

Det er vigtigt. Genbrug spiller nemlig en afgørende rolle i at opnå et mere bæredygtigt og dermed klimavenligt forbrug. Det mindsker behovet for at producere nye ting og reducerer mængden af ting, som bliver unødigt kasseret.

Et mere bæredygtigt forbrug

4 gode råd til et mere bæredygtigt forbrug

GENBRUG Sorter dit affald, kør på genbrugspladsen, og aflever dine brugte ting i genbrugsbutikken. Så er du med til at sikre ting en længere levetid.

GENANVENDOvervej at erstatte engangsprodukter som bagepapir og vatrondeller med produkter, der kan genanvendes.

FIX Er der kommet et hul i bukserne? Sy det, eller sæt en lap over, før du smider det ud. Tænk over, om ikke din mobiltelefon eller anden elektronik kan repareres, før du smider ud.

FORMINDSK Køb mindre, men bedre. Både når det kommer til føde- og forbrugsvarer.

Det er ikke mange år siden, at der var et vist stigma forbundet med at købe brugt. For mange havde en opfattelse af, at det var noget, man kun gjorde, når der ikke var penge til at købe nyt. Men meget tyder på, at den holdning har ændret sig. For mens 56 procent af danskerne i 2017 købte brugt, var tallet i 2020 steget til 67 procent, viser DBA’s Genbrugsindeks 2021. Samme undersøgelse peger på, at der er kommet en stigende bevidsthed om behovet for at købe brugt, mindske overforbrug og træffe mere bæredygtige valg.

Samtalen om, hvordan man skaber et mere bæredygtigt forbrug, har ofte handlet om en reduktion af kødindtaget eller færre flyrejser. Men en af de mest klimabelastende industrier er faktisk tøj- og tekstilindustrien. Og her har danskerne en kedelig verdensrekord.

Hvert eneste år køber danske husholdninger 89.000 tons tøj og boligtekstiler. Det svarer til, at en gennemsnitlig dansker køber 10,2 kilo om året. Et forbrug, der ligger 35 procent højere end verdensgennemsnittet.

Det er ikke kun det store forbrug af nyt tøj og tekstiler, som skader miljøet. Hvert eneste år bliver flere tons tøj og tekstiler smidt i skraldespanden. Omkring halvdelen af det kunne være blevet genbrugt, og tidligere undersøgelser har vist, at 80 procent af det tøj, der bliver smidt ud, havde 80 procent af levetiden tilbage.

EU-landene, herunder Danmark, har forpligtet sig til at indføre tekstil- og tøjsortering i husholdninger fra 2025. Derfor er planen, at man herhjemme fra juli 2022 vil kunne sortere sine brugte tekstiler derhjemme på samme måde, som man kender det fra den grønne bio-spand.

Kirkens Korshær får brugbare ting fra genbrugspladser

Mange af de ting, som danskerne smider ud eller kasserer, er stadig fuldt ud funktionelle. Det gælder ikke kun for tøj og tekstiler. Eksempelvis vurderes det, at 22 procent af de elektroniske husholdningsmaskiner, som ender på genbrugspladsen, kan bruges igen – uden reparation.

Derfor vedtog et bredt politisk flertal sidste år en politisk aftale om, at de kommunale genbrugspladser har en pligt til at lave et ”genbrugsområde”. Her kan borgere efterlade ting til genbrug. Genstande som først og fremmest skal være tilgængelige for frivillige organisationer.

Aftalen er endnu ikke fuldt ud implementeret over hele landet. Men mange steder har Kirkens Korshær allerede nu aftaler med de lokale genbrugspladser om at kunne hente brugte ting og sager. Alene Kirkens Korshærs logistikcenter i Glostrup afhenter hver eneste uge omkring 4.500 kilo ting. Ting, som bliver sorteret og pakket, så de kan sendes ud til en af Kirkens Korshærs 240 genbrugsbutikker, hvor de kan videresælges.

Det sociale aspekt

’Du hjælper, når du handler,’ står der på prismærkerne i Kirkens Korshærs 240 genbrugsbutikker. En sætning, som illustrerer den store betydning, som genbrugsbutikkerne har for organisationen. For det er ikke kun miljøet, der har gavn af, at danskerne køber brugt.

Trods to længerevarende nedlukninger af genbrugsbutikkerne blev der i 2020 langet 6,5 millioner varer over disken i Kirkens Korshærs butikker. Et salg, der efter husleje, benzin og andre udgifter til drift førte til et overskud på 30.062.717 kroner, hvilket er godt 20 procent af de samlede indtægter.

Stop tøjspild, download tøjspildspyramiden af Anders Morgenthaler gratis

Tøjet længe leve

Læs mere om tøjspild og hent en flot plakat af Anders Morgenthaler