Velliv giver økonomisk håndsrækning til det sociale arbejde

Velliv Foreningen donerer 950.000 kroner til Kirkens Korshærs varmestuer og væresteder. Pengene skal være med til at genstarte den del af omsorgs- og relationsarbejdet, som ovenpå den seneste nedlukning har været sat på pause.

Ledige stillinger i Kirkens Korshær

Under nedlukningen i vinteren og det tidlige forår har Kirkens Korshær fungeret som såkaldt kritisk funktion. Det har muliggjort, at store del af det sociale arbejde har kunnet forblive åbent, men en presset økonomi og myndighedernes anbefalinger har betydet, at man mange steder har måtte prioterer ressourcerne.

Fokus har været på at dække brugernes mest basale behov for mad, varme og ro. Mens man mange steder har måtte skrue ned for det vigtige omsorgs- og relationsarbejde og sat fællesskabsaktiviteterne på en midlertidig pause. Samtidigt har der under nedlukningen været færre ressourcer og muligheder for at brobygge til eksempelvis misbrugsbehandling.

Med en ny donation på 950.000 kroner fra Velliv Foreningen får Kirkens Korshær en økonomisk saltvandsindsprøjtning, som skal være med til at genstarte nogle af de aktiviteter, som har været på pause. Donationen gives til Kirkens Korshærs 38 varmestuer og væresteder, som for mange mennesker er det eneste sikkerhedsnet og sociale netværk. Det er vigtigt, fortæller chef for Kirkens Korshær Helle Christiansen.

- Kirkens Korshærs varmestuer er et holdepunkt i tusindvis af menneskers liv. Spredt ud over Danmark er varmestuens tilbud med til at bryde ensomhed og skaber gode øjeblikke i alt det svære, et menneske kan være ramt af. Det er derfor en stor hjælp, at Velliv Foreningen støtter varmestuernes fortsatte drift med så stort et beløb. Det vil give tryghed for, at de gode øjeblikke i varmestuerne fortsætter, siger hun.

Corona & Kirkens Korshærs økonomi

Som følge af myndighedernes anbefalinger var Kirkens Korshærs 240 genbrugsbutikker lukket i perioden mellem den 23. december 2020 og den 1. marts 2021.

Indtægterne fra genbrugsbutikkerne udgør ca. 1/3 af Kirkens Korshærs indtægter, og organisationen tabte under nedlukningen omkring 2,5 millioner kroner om ugen.

Del af større pulje

Bevillingen er en del af en straks-pulje på fire millioner kroner, som Velliv Foreningen har oprettet til fordel for en række sociale civilsamfundsorganisationer, der grundet den lange nedlukning af genbrugsbutikkerne har været tvunget økonomisk i knæ. I alt fem organisationer modtager midler fra puljen. Det glæder Velliv Foreningens formand Peter Gæmelke, at det er muligt.

- Vi er meget glade for at kunne give en håndsrækning til de her organisationer, der gennem væresteder og varmestuer når de ud til tusindvis af de mest sårbare og udsatte i landet. Forhåbentlig kan pengene være med til, at deres aktiviteter og tilbud igen kan komme udsatte og ensomme til gavn efter en periode i coronapandemiens dvale, siger han.