Husk resten af de unge hjemløse

De lavthængende unge hjemløse er plukket. De resterende næsten 2000 unge, der er hjemløse i Danmark i dag har behov for hjælp til komplekse problemer, mener medarbejdere på varmestuer og herberger i Kirkens Korshær.

Natcafe Kirkens Korshær

Der er stadig næsten 2000 unge i Danmark, der ikke har et sted at bo. Antallet af unge hjemløse faldt for første gang ved den seneste hjemløsetælling, men i fejringen af faldet må vi ikke glemme de unge, der stadig er hjemløse. Ovenikøbet er oplevelsen i Kirkens Korshærs sociale arbejde, at de unge, der er tilbage på gaderne, er dem med store og komplekse problemer.

”Vi ser tidligere anbragte børn, meget unge gadesovere og traumer. Vi har nogle, der er meget psykisk syge, som ryger ind og ud af psykiatrien. De bor hos os, indtil de bliver for syge, så bliver de indlagt – og udskrevet igen, og så er de tilbage hos os,” fortæller leder af Kirkens Korshærs ungeherberg i Sønderborg, Vivi Ravnskjær Terp.

Herberget åbnede for et år siden og har været fuldt booket op fra dag 1. I Aarhus er billedet desværre det samme:

”Dem, vi ser, er vokset op med vold og misbrug, og de har selv et misbrug eller en psykisk sygdom. De er ikke nemme at hjælpe, men derfor skal vi ikke glemme dem,” siger Niels Bjørnø, regionschef for Kirkens Korshærs sociale arbejde i Østjylland.

Det er unge mennesker, der har et stort behov for hjælp og støtte, men også en mistro til systemet.

”Nogle af de unge er trætte af systemet. De har været anbragt som børn og er blevet flyttet fra børnehjem, til plejefamilie, til bofællesskab, hvor de andre unge har et misbrug og lever i kaos. Når de endelig bliver 18, vil de ikke have noget med det offentlige at gøre mere og forsvinder ud på gaden,” fortæller Winnie Berndtson, chef for Kirkens Korshærs sociale arbejde i Hovedstaden og Bornholm.

Derfor er oplevelsen blandt medarbejderne i Kirkens Korshærs, at de unge, der er forsvundet ud af hjemløsestatistikken kan være de lidt mere velfungerende. De unge, der er helt alene i verden uden familie eller netværk, der har en svær psykisk lidelse eller traumer, eller som lider under et seriøst misbrug, de lever stadig i hjemløshed.

”De lavthængende frugter er plukket, nu skal vi gøre noget for dem, der har det sværest,” siger Niels Bjørnø, der var med til at oprette Kirkens Korshærs akutherberg for unge hjemløse i Aarhus for halvandet år siden.

Medarbejderne fortæller, at Kirkens Korshær historisk ikke har arbejdet særligt meget med unge, da man mente, at de kunne få hjælp andre steder. Men over de senere år er problemet blevet presserende nok til, at organisationen har oprettet ungeherberg i Aarhus og i Sønderborg og særlige pladser til unge på Herberget på Hillerødgade i København.

Så selvom antallet af unge hjemløse er faldet ifølge hjemløsetællingen, er pladserne på ungeherbergerne i Kirkens Korshær stadig fyldt op.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker