Anbragte børn ender på gaden

Er du vokset op i systemet som anbragt barn, så stiger risikoen for, at du bliver hjemløs som voksen. Sådan er erfaringen på Kirkens Korshærs varmestuer og herberger.

Hvile hos Kirkens Korshær

Nok er antallet af hjemløse unge faldet, men så længe børn anbringes uden en plan for overgangen til voksenlivet, så vil socialt udsatte unge mennesker i Danmark blive hjemløse. Det er oplevelsen på Kirkens Korshærs varmestuer og herberger.

Både i Aarhus, København og Sønderborg, hvor Kirkens Korshær har tilbud målrettet unge hjemløse er erfaringen den, at har man været anbragt som barn, er der en risiko for at ende på gaden som voksen.

”De har været anbragt som børn og er blevet flyttet fra børnehjem, til plejefamilie, til bofællesskab, hvor de andre unge har et misbrug og lever i kaos. Når de endelig bliver 18, vil de ikke have noget med det offentlige at gøre mere og forsvinder ud på gaden,” fortæller Winnie Berndtson, chef for Kirkens Korshærs sociale arbejde i Hovedstaden og Bornholm.

Oplevelsen bakkes op af en rapport fra VIVE, der viser bl.a. viser, at det tit er i overgangen fra børne- og ungeområdet i en kommune til udsatte-voksenområdet, at de unge tabes.

Som næstformand i SAND, de hjemløses organisation, Jonas Laursen, siger: ”Når du bliver 18 er du myndig, men hvis du bor hos mor og far ryger du jo ikke ud, men det gør du som anbragt.”

Som 18-årig skal du stå på egne ben. Du kan nok godt få hjælp fra det offentlige, men ifølge en rapport fra Socialstyrelsen kan der være forskel fra kommune til kommune på, om den unge tilbydes såkaldt efterværn, der skal lette overgangen fra en barndom i systemet til voksentilværelsen på egne ben.

”Dem, vi ser, får ikke bevilget efterværn. De er blevet sat i egen bolig som 16-årige og får en støtteperson fem timer om ugen – selv velfungerende unge ville have det skidt i den situation. Og de her unge har kun oplevet svigt og er helt alene,” siger Vivi Ravnskjær Terp, leder af Kirkens Korshærs ungeherberg i Sønderborg.

Det er unge med stort behov for hjælp, men deres problemer kan være meget komplekse. Sådan er det for de fleste hjemløse mennesker i Danmark, men det betyder, at der ikke er nogen snuptag-løsninger. Kun velfinansierede og langsigtede indsatser.

”Dem, vi ser, er vokset op med vold og misbrug, og de har selv et misbrug eller en psykisk sygdom. De er ikke nemme at hjælpe, men derfor skal vi ikke glemme dem,” siger Niels Bjørnø, regionschef for Kirkens Korshærs sociale arbejde i Østjylland.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker