Høringssvar

Organisationer bør inddrages i implementering af socialtandpleje

Kirkens Korshær er bekymrede for, hvorvidt tilbuddet om socialtandpleje kommer den mest udsatte gruppe til gavn. Derfor håber organisationen på, at de kan blive inkluderet i implementeringen af forslaget, lyder det i høringssvar.

Kirkens Korshær logo

Kirkens Korshær er gennem vores daglige sociale arbejde brobygger mellem udsatte mennesker og det offentlige system. Mange af de mennesker, som vi møder hver eneste dag er ikke i nærheden af det offentlige system - og ønsker ikke kontakt med det. Skal ordningen omkring socialtandpleje lykkedes kan der med fordel trækkes på civilsamfundet, skriver Kirkens Korshær i et høringssvar.

Derfor ønsker organisationen, at der i vejledningen bliver præciseret og opfordret til, at kommunerne indgår samarbejder med Kirkens Korshær og lignende organisationer. Så den tilknytning og tillid, der allerede er, kan blive udnyttet til de udsattes fordel.

Det vil sikre, at tilbudet om socialtandpleje når frem til de mest udsatte mennesker, og kan medvirke til, at de gennemfører behandlingen.

Vejledning om socialtandpleje

Høringssvaret er givet i forbindelse med den vejldning, som Sundhedsstyrelsen har lavet om implementering af socialtandpleje. Den kan læses her.

Mere om socialtandpleje

Læs eller genlæs Kirkens Korshærs høringssvar om bekendtgørelsen om socialtandpleje her.