Ny affaldsbekendtgørelse kan føre til administrativt bøvl

Kirkens Korshær er glade for, at der kommer en ny og mere miljøvenlig sortering og indsamling af affald. Men organisationen efterspørger en mere præcis terminologi i forslaget og frygter, at det vil medføre unødigt administrativt bøvl i genbrugsbutikkerne, lyder det i høringssvar.

Kirkens Korshær logo

Selvom den nye vejledning om indsamling af genbrugsartikler som tekstiler umiddelbart vækker begejstring i Kirkens Korshær, så ser vi som organisation med bekymring på, hvordan det vil påvirke vores frivillige. Frygten er, at det vil kommer til at pålægge vores frivillige medarbejder i genbrugsbutikkerne en unødig mængde "administrativt bøvl", lyder det i et nyt høringssvar om ordningen.

Samtidigt finder Kirkens Korshær det problematisk, at terminologien i forslaget stadig er uklar omkring definitionerne og forskellene på reel genanvendelse, genanvendelse, genbrug mv. For det er afgørende, at den almindelige dansker kan forstå det nye system. Så de kan sorterer og kende forskel på, hvad der skal smides ud, hvad der kan sælges videre i de velgørende organisationers genbrugsbutikker.

Kirkens Korshær ser med gru på, hvordan situationen er i forhold til andre affaldsgrupper som eksempelvis plastik. Der blandt andet på grund af overproduktion ofte er svært at genbruge og derfor ender som affald på en måde, der ikke er særligt bæredygtigt eller miljø- og klimabevidst.

Kirkens Korshær vil gerne være med til at sikre, at det samme ikke sker for tekstilaffald. Derfor støtter vi tilfulde op om at finde en konstruktiv, bæredygtig og meningsfuld måde at håndtere det på. Så ordningen bliver bæredygtig til glæde og gavn for såvel frivillig som klima og miljø.

Bekendtgørelse om affald

Den fulde bekendtgørelse kan læses her, mens vejledningerne kan læses her: indsamling og sortering