Mød en medarbejder

Måltidet åbner op for mange ting

Selvom hans arbejde handler om mad, så er relationen og samtalen det krydderi, som giver mening i kokken Jesper Frøsigs arbejde med sårbare børnefamilier på Christianshavn. For i det møde får han så meget igen.

Kok Jesper Frøsig

Hvad består dit arbejde i Kirkens Korshær af?

Mit arbejde er at lave mad til de sårbare mødre og børn, som kommer i vores tilbud. Det meste af det laver, jeg af overskudsråvarer, som vi får fra FødevareBanken, og bliver lavet i baglokalet til genbrugsbutikken på Christianshavn. Her smørere vi madpakker til børnene, og så har vi en daglig frokostordning, hvor mødrene kan komme forbi til lidt mad, en snak og få hjælp til hverdagen. Og så har vi hver eneste torsdag fællesspisning, hvor vi dækker pænt op og serverer to retter.

Derudover har jeg startet en kokkeskole for de unge, hvor vi samles en gang om måneden. Der mødes vi i køkkenet, hvor jeg oftest har stillet en masse gode råvarer frem, og så tryller vi sammen noget ud af det -oftest uden et facit eller et bestemt slutresultat. Udover et måltid, som vi sammen spiser, prøver jeg at sørge for, at vi altid laver noget, som de kan få lov til at tage med hjem til familierne, eksempelvis en småkage eller noget syltetøj.

På mange måder er maden et trækplaster og et samlingspunkt. Men mit arbejde består ikke kun i at være madvært, for det handler lige så meget om at være med omkring bordet. Det er noget af det, som er bærende i mit arbejde og et sted, hvor jeg mærker Kirkens Korshærs værdier.

For når vi sidder sammen rundt om bordet, får vi mulighed for at vende nogle af livets små og store spørgsmål. Og det er ikke altid bekymringsfrit eller lette ting, vi taler om. Men at rumme det, er noget af det, som jeg synes, vi virkelig er gode til i Kirkens Korshær.

Hvad er det bedste ved at arbejde i Kirkens Korshær?

Jesper Frøsig

f. 1987

Uddannet kok
Har arbejdet på Kirkens Korshærs Christianshavn siden 2018
Bosat i Nordvest, hvor han bor med sin kone og deres sammenlagt fem børn.

Det bedste er den frihed under ansvar, som jeg oplever hver eneste dag. At der aldrig er to dage, som er ens.

Som kok kunne jeg også have valgt et arbejde, hvor jeg mødte ind og lavede mad i køkkenet, og så var det det. Men det er så givende, at mit arbejde i Kirkens Korshær også har en anden vinkel, hvor jeg kan være med til at gøre en forskel for nogle mennesker. Jeg får lov til bare at være med dem og møde dem, dér hvor de er. Men jeg får også lov til at følge, hvordan mange af dem udvikler sig – og det er virkeligt stort.

På alle måder får jeg så meget igen i mit arbejde, og det handler ikke om kroner og ører, men tilfredshed og glæde.

Hvad er den største oplevelse, du har haft i Kirkens Korshær?

Det er svært at sige, for der er så mange gode oplevelser at vælge imellem. En gang var på jagt lige inden, at vi skulle have kokkeskole. Der havde jeg skudt en kronhjort, og så tog vi sammen ud for at flå og partere den. Det var en kæmpe oplevelse for de unge. Men samtidigt var det en god oplevelse for mig, fordi jeg fik lov til at give og dele noget af mig selv.

Men det er i virkeligheden nok nogle af de små øjeblikke i hverdagen. Den anerkendelse jeg mærker, når vi sætter os sammen omkring bordet. Ikke bare for det gode måltid mad, men for det menneske jeg er. Det er virkelig fantastisk at mærke.

Nogle gange er der også en af børnene, som giver mig en tegning, som de har lavet henne i børnehaven eller skolen. Det er nok i virkeligheden noget af det allerstørste for mig.