2814 fastelavnsboller skabte glæde for store og små

Der var hygge og fællesskab på menuen, da 50 af Kirkens Korshærs sociale arbejdssteder mandag uddelte fastelavnsboller over hele landet.

fastelavnsboller på falster
Det kan virke som en lille ting, men uddelingen af fastelavnsboller satte et smil på læben hos både medarbejdere, frivillige og brugere.

’Fastelavn er mit navn,

boller vil jeg have,

hvis jeg ingen boller får,

så laver jeg ballade.’

Sådan har det lydt mange steder rundt omkring i landet i weekenden, mens børn og voksne har slået katten af tønden, raslet og på andre måder fejret fastelavn. Og mandag var turen kommet til Kirkens Korshærs varmestuer og familiestøttende arbejdssteder. Her kunne medarbejdere og frivillige fra 50 forskellige arbejdssteder nemlig uddele 2814 fastelavnsboller til glæde for store og små.

Noget, der kan virke, som en helt utrolig lille ting. Men som ikke desto mere har utrolig stor betydning for det enkelte menneske og det vigtige sammenhold på det enkelte arbejdssted. Samtidigt blev det mange steder en anledning til at gøre noget lidt særligt ud af en helt almindelig mandag. Eksempelvis havde flere arbejdssteder arrangeret tøndeslagning og kårede både kattekonge og dronning.

Det blev et festligt afbræk og en mulighed for at tanke lidt op på glædesdepoterne, når smilene kom frem og lyden af latter rungede på varmestuer, i det familiestøttende arbejde og andre af Kirkens Korshærs arbejdssteder. Som en begejstret Hanne Merete Pedersen. leder af varmestuen i Slagelse, bagefter fortalte.

- Vi har haft en fantastisk fastelavnsfest, som satte gang i nogle af de vores brugere, som ellers har siddet lidt isoleret og alene. Men pludselig vågnede barnet indeni, og de kom ud og slog løs på tønden. Heppede på hinanden. Alle grinede højt, også når det faktisk blev køllen, der gav efter og ikke tønden.

Kirkens Korshærs sociale arbejdssteder fejrede fastelavn og uddelte fastelavnsboller til store og små brugere.
Mange arbejdssteder, som her i Lyngby og Slagelse, valgte at gøre lidt ekstra ud af mandagen og inviterede til tøndeslagning.

Gode oplevelser til gavn for fællesskabet

Fastelavnsmandag delte Kirkens Korshær fastelavnsboller ud til brugerne på de sociale arbejdssteder
De sociale arbejdssteder havde mulighed for at vælge en traditionel fastelavnsbolle med creme, eller her som i Slagelse en med flødeskum og wienerbrødsdej.

Uddelingen af de mange fastelavnsboller var mulig, fordi Kirkens Korshær sidste år modtog en samlet bevilling på 10 millioner kroner igennem den såkaldte ’Oplevelsespulje’. Midler, som Kirkens Korshær frem mod sommeren 2022 kan bruge til sammen med brugerne at lave fælles aktiviteter som eksempelvis at tage på udflugter, eller som denne uges eksempel, på en samlet madoplevelse.

Puljen blev oprettet af et politisk flertal sidste år i kølvandet på coronakrisen, det for mange socialt udsatte og sårbare mennesker, betød en periode med stor ensomhed og isolation. Den har fra start haft et dobbeltsigte. På den ene side skal det være med til at sætte gang i den trængte danske oplevelsesøkonomi. På den anden side skal det være med til at bekæmpe ensomhed blandt nogle af samfundets mest udsatte borgere.

Mange af de mennesker, som Kirkens Korshær møder i det daglige arbejde, kæmper med ensomhed og en følelse af social isolation. Den følelse forsvinder ikke. Men når man i fællesskab spiser en fastelavnsbolle, slår katten af tønden og mødes, så kan det skabe et godt øjeblik. En følelse af fællesskab, hvor man er en del af noget andet og større end en selv.  Og det kan være med til at give lidt overskud, livslyst og et smil på læben. Som Maria Mistarz Benzon, leder for Kirkens Korshær Lolland Falster fortalte efter mandag:

- Det er meget betydningsfuldt, at vi kan nyde noget så lækkert som en fastelavnsbolle sammen. Det handler ikke bare om glæden ved at dele en lækker kage, hvilket jo er skønt, men også om, at det er godt for fællesskabet.