Nyt Forældrehus i Haderslev skal hjælpe belastede børnefamilier

Når Forældrehuset i Haderslev slår dørene op den første april, er det med et mål om at støtte og styrke familier med børn og unge, som kæmper med mistrivsel.

Fattige børn og forældre får hjælp i Kirkens Korshær
Kirkens Korshær har familiestøttende arbejde over hele landet, hvor udsatte og sårbare børnefamilier kan få hjælp og støtte til at klare sig igennem hverdagens små og store problemer. Her et billede fra Børnecaféen på Christianshavn.

Forældre til børn og unge i mistrivsel oplever ofte at stå alene med hverdagens små og store problemer. Men nu er der godt nyt på vej til borgere i Haderslev Kommune. Den første april åbner et nyt Forældrehus – et åbent tilbud for alle familier, som har børn og unge i alderen mellem 0-17 år, der har særlige behov eller trivselsproblemer.

Forældrehuset tilbyder en blanding af sociale aktiviteter, netværks- og samtalegrupper samt mulighed for konkret rådgivning. Det skal styrke trivslen, modvirke stigmatisering og sikre bedre hjælp og støtte til både forældre, børn og unge. At der er behov for det, er der ikke tvivl om, som en mor med et barn i målgruppen fortæller:

- Jeg ser frem til, at der kommer et samlingssted for os forældre, hvor vi kan udveksle erfaringer fra hverdagen. Det har en stor betydning at se og opleve, at man ikke er den eneste, der står i en hård hverdag, hvor man kæmper for at give sit barn de bedst mulige livsvilkår.

Lokale ildsjæle står bag det nye og innovative koncept

Idéen til Forældrehuset opstod, da en række lokale ildsjæle, som brænder for børn og unges trivsel, fandt hinanden på de sociale medier. Derfra er det vokset til et dynamisk samarbejde, som også involverer repræsentanter fra Autismeforeningen, Forældre til anbragte børn, LEV, ADHD-foreningen og Kirkens Korshær. Men Forældrehuset skal først og fremmest være  familiernes hus, fortæller forstander og leder i Kirkens Korshær, Vivi Ravnskjær Terp, som har været med til at udvikle projektet . Derfor har det fra start været en målsætning, at familierne involveres på alle niveauer og i alle processer, forklarer hun.

- Forældrehuset er en nyskabende indsats, som tager ’intet om os – uden os’ helt bogstaveligt. Det er nødvendigt, hvis vi skal lykkedes med at finde nye og bedre vejen ind i indsatsen for familier, børn og unge, som mistrives, siger hun og fortsætter:

- Forældrehuset er et åbent tilbud, hvor det skal være let og ligetil at komme – og vi kræver ingen forudgående visitation. Her skal man ikke gøre sig fortjent til at få hjælp og støtte. Og man kan komme lige så meget og så længe, man har brug for det. Det er helt enormt vigtigt for familierne og ikke mindst børnene, at det på den måde er et stabilt og vedvarende tilbud om støtte.

Kommunen og Kirkens Korshær bakker op

Den daglige drift af det nye Forældrehus vil Kirkens Korshær stå for, blandt andet gennem ansættelsen af en lønnet familiemedarbejder, som starter den 1. marts. På den måde kan Forældrehuset drage nytte af den viden og erfaring, som organisationen har fra sine 13 familiestøttende tilbud over hele landet. Men samtidigt er det en ny måde at tænke det familiestøttende arbejde på og derfor bliver det spændende at følge udviklingen, mener regionschef i Kirkens Korshær, Britt Gaarn-Larsen.

- Det er en banebrydende og nytænkende indsats, som henvender sig til en bredere og lidt anderledes målgruppe end den, vi traditionelt set møder i Kirkens Korshær. Men vi er ikke i tvivl om, at der er brug for et tilbud som Forældrehuset, som kan hjælpe hårdt belastede familier med børn og unge, der mistrives, har handicap eller andre problemer, siger hun.

Det forventes at omkring 200 familier fra Haderslev Kommune vil blive en fast del af Forældrehuset gennem Forældrehusets første to år. Fra første færd har Forældrehuset fået fuld opbakning fra Haderslev Kommune, som udover at stille lokaler til rådighed, har afsat 400.000 kroner på budgettet til at få projektet op at stå. Særligt det unikke samarbejde mellem relevante foreninger og forældrene begejstrer formanden for Social- og Handicapudvalget i Haderslev Kommune, Lene Bitsch Bierbaum.

- Med Forældrehuset får vi en helt ny og unik mulighed for endnu bedre at hjælpe og støtte forældre, børn og unge. Et sted, hvor familierne får mulighed for at blive en del af et meningsfuldt fællesskab omkring de udfordringer, de oplever i deres hverdag, siger hun.

- Jeg glæder mig meget til at følge udviklingen af Forældrehuset og samarbejdet om at skabe de bedste muligheder for trivsel, hurtig og rigtig hjælp til familier i Haderslev Kommune.

Forældrehuset i Haderslev

Rådhuscentret 7, 6500 Vojens

Åbner 1. april 2022

Et åbent tilbud for familier med børn i alderen 0-17 år, som mistrives, har særlige behov eller har andre problemer. Her tilbydes bl.a. samtalegrupper for børn og voksne, sociale aktiviteter og individuel forældrerådgivning, hvor alle kan deltage uden først at skulle visiteres. Det vurderes, at ca. 200 familier vil blive fast tilknyttet til tilbuddet, og at yderligere 200 familier vil deltage i aktiviteter som foredrag, temaaftener og sociale arrangementer.

Forældrehuset bliver bemandet af en blanding af frivillige og lønnede medarbejdere, som har en tværfaglig ekspertise i og erfaring med familiearbejdet. Det bliver tilknyttet Kirkens Korshær, som også ansætter en lønnet familiearbejder til at lede projektet.