Indlæg

Uden mad og drikke duer børnene ikke

Børn, der må klare skoledagen med knurrende mave? Ja, sådan ser virkeligheden også ud i Danmark i 2019. Det er svært at få gode karakterer og begå sig socialt uden mad nok i maven, så Kirkens Korshærs medarbejdere hjælper med madpakker.

Madpakker til sultne børn

En skive hvidt brød. Når den frokost er spist, klarer du lige matematikken og stavningen, så du kan bryde den sociale arv og få en uddannelse.

Ikke?

Sådan er hverdagen for nogle børn i Danmark. Der er ikke flere penge på kontoen den 20., den 15., den 10. i måneden, og så må man jo klare sig med det, der er. Måske får mor og far ikke noget frokost, fordi børnene fik det, der var.
Det er hårdt arbejde at være fattig. Især hvis du er sulten.

Men hos Kirkens Korshær på Christianshavn i København smøres der madpakker, så børnene får en solid, nærende frokost med i skole.

Bananer, gulerødder, nødder, figenstænger og juice og hjemmebagte boller og rugbrød med leverpostej, ost eller fisk diskes der op med. Fordi det skal være godt. Det skal smage godt, være sundt, give energi.

- Hvis ikke vi smurte de madpakker, ville børnene få noget med, men det ville ikke være nærende eller mættende. Og hvis de ikke har energi eller kan koncentrere sig, bliver skolen en dårlig oplevelse, siger Helle, der arbejder med de børn og unge, der kommer i det familiestøttende arbejde på Christianshavn.

Helle, Kirkens Korshær på Christianshavn

Flere og flere og flere madpakker

En skolemadpakke. Det lyder ikke af meget. Men sådan kan den stigende fattigdom i Danmark også se ud. Børn, der ikke har det godt i skolen, fordi maven er tom og energien i bund.

Og det går den forkerte vej. For tre år siden smurte medarbejderne en eller to madpakker om dagen. I dag smører de mellem 10 og 15 madpakker hver dag.

Forældrene har det svært økonomisk, og nogle af dem har også en psykiske lidelse som stress eller depression. Nogle bor sammen med deres børn på et lille værelse, hvor der ikke engang er et køleskab. Ingen penge, intet overskud – intet køkken - så er det svært at lave mad.

Forældrene har opbrugt alle muligheder, så efterhånden rammer kontanthjælpsloftet flere og flere af dem ...
Helle, Kirkens Korshær på Christianshavn

Derfor er madpakkerne så god en hjælp.

- Forældrene fortæller os, at vi løfter en byrde fra deres skuldre, fortæller Helle, som er glad for at kunne hjælpe dem, men:

- Det burde ikke være nødvendigt i 2019. Men det er det altså.

Et frirum

Børnene elsker madpakkerne. De får mad nok. De får mad, de selv må vælge. Og endelig vil deres klassekammerater bytte med noget af deres mad. De er ikke anderledes mere. De er en del af fællesskabet.

På Christianshavn har de en såkaldt børnecafe og en ungeklub, så både små og større børn fra sårbare familier kan få et frirum. Fri fra bekymringer. Et rum med fællesskab. Her tager de på udflugter sammen, de tegner og bager og taler og leger sammen, men forældrene kan få en kop kaffe sammen med andre voksne. Ikke nødvendigvis tale om hverdagens problemer, men få fri fra dem.

For tre år siden var børnene tit sultne og slatne om eftermiddagen efter skole, når de kom hen til  det familiestøttende arbejde på Christianshavn. De havde ikke særligt meget overskud til de sjove aktiviteter. Det var før, medarbejderne fik ideen med at smøre madpakker til børnene. I dag ser det anderledes ud, for selvom børnene stadig godt kan være sultne om eftermiddagen, så er de sjældent helt energiforladte.

Madpakkerne er vigtige.

- Vi lægger rigtig meget kærlighed i de madpakker, fortæller Helle.

Hjælp os

Støt

Hjælp hjemløse og fattige mennesker