”Vi er de nærmeste til at træde til”

Familiestøttende arbejde kan aldrig blive rigtig familie, men man kan være ”de nærmeste” i et liv så udsat, at frirum og ægte hjælp kan være svært at opnå andre steder. Leder Hanne Okwera fortæller, hvad det familiestøttende arbejde på Drejervej går ud på.

Medarbejdere og frivillige fra Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde på Drejervej i København.

Tekst: Frederikke Leth Foto: Sebastian Stigsby

Kirkens Korshær på Drejervej udfolder sit arbejde indenfor rammerne af en gul murstensbygning. I den store gård bagved, er der lave små huse, som blandt andet fungerer som varmestue, hvor folk stimler til på en grå vinterdag som i dag. Vi er inviteret indenfor for at tale om, hvordan det familiestøttende arbejde udfolder sig på stedet. Hvor bygningen udefra kan synes anonym og lidt bleg i sin fremtoning, er der anderledes varmt og indbydende indenfor. Stuer i lyse toner med farvestrålende tæpper og smukt syede puder. Venlige smil hos alle og et eventyrligt rum med symaskiner, arbejdsborde og reoler, hvor tøj og stoffer ligger i sirlige stabler.

Leder Hanne Okwera har været i Kirkens Korshær i 30 år, og er i dag fungerende leder på Drejervej, blandt andet for det familiestøttende arbejde, som hun opdeler i to ben.

- Den lukkede gruppe med otte familier i, hvor nogle af mødrene har været her i 15-20 år, fordi nye børn er kommet til. Vi har fokus på mødrene her, fordi der er rigtig mange tilfælde, hvor mødrene ikke har kontakt til fædrene og dermed står de alene med hele ansvaret.

Leg, læring og oplevelser

I den lukkede gruppe mødes kvinderne med børn hver mandag eftermiddag, hvor resten af stedet lukkes ned, så gruppen kan udfolde sig i fred.

- Vi har fokus på, at mødre og børn kan få gode oplevelser sammen, hvor mor kan slappe lidt af. Samtidig giver det os en mulighed for at opleve familierne i deres samspil, som jo kan variere lidt i forhold til, når vi blot får refereret deres daglige liv.

Gruppen indleder med at drikke en kop te sammen. Herefter er der fokus på oplevelser, f.eks. at alle tager til en legeplads sammen. Om sommeren foregår meget udendørs, og generelt er der fokus på fællesspil, så børnene oparbejder sociale færdigheder.

- Der er meget social læring i aktiviteterne for eksempel, at man ikke altid kan vinde, men man skal heller ikke altid tabe, forklarer Hanne Okwera.

Dagen slutter med, at alle spiser sammen for at oparbejde en hyggelig stund, skabe en ramme og gøre måltidet til et smukt sted at samles.

Oplevelser børnene kan trække frem

Det andet ben i det familiestøttende arbejde er for alle udsatte familier, som ikke er i en fast gruppe. Her ydes rådgivning og medarbejderne fungerer som bisiddere ved møder, eller man tager på ferie sammen. For Hanne Okwera er det afgørende, at der er kulturelle oplevelser, som kan præsentere nye verdener.

- Vi har f.eks. været inde og se balletten ’Rejsefeber’ på det Kongelige Teater. Det var en stor succes. Mødrene syntes, det var vildt godt. Børnene skulle lige hjem og fordøje balletten, men nu ligger oplevelsen i dem. Det handler om at give oplevelser, som de siden kan trække frem. De kulturelle tilbud er jo noget af det, de aldrig ville bruge deres egne penge på. Men det at så et frø, at fantasien også får et sted at udfolde sig, gør, at de måske en dag siger: Ja, jeg var også inde og se den og den forestilling på Det Kongelige Teater. Det kan vende noget for familierne. Det er jo ikke noget, man kan vide her og nu, men måske viser det sig på lang sigt, reflekterer Hanne Okwera.

For hende er det magtpåliggende at være med til at skabe lyse sider i en livshistorie, der ellers både kan være mørk og sej at bære med sig.

- Det, vi tror og håber på, er at skabe et rum for udsatte familier, så de altid kan gå til os med alt, der sker i deres liv. Ingen skal stå alene med deres problemer eller sorger. Her vil vi være der for dem. Her vil vi forsøge at skabe noget lys. For hvad er det, der gør, om livshistorien bliver lys eller mørk? Hvad træder frem, sidenhen?

Hanne Okwera understreger samtidig, at arbejdet på ingen måde kan være en erstatning for en familie:

- At være en familie, det forpligter i langt højere grad, og hvis vi opførte os som familie, ville vi kunne komme til at såre rigtig dybt. Vi skal ikke ind og røre ved de relationer, der går dybest og som er sværest. Jeg tror, vi kan gøre meget mere i det uforpligtende rum. Ved at være et sted, man går til med det svære, men hvor der er mindre på spil. Jeg plejer at sige, at vi er de nærmeste. De nærmeste til  at hjælpe, lindre og træde til.

Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde

Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde er et tilbud til fattige og sårbare børnefamilier. Her kan familierne få ro, støtte og hjælp til at klare hverdagen. Eksempelvis gennem tilbud om madpakker til skole og institution, tøjuddeling og rådgivning i forhold til hverdagens store og små problemer.

Mange af Kirkens Korshærs familiestøttende arbejdssteder har børne- og ungdomsklubber, forældregrupper, laver fællesspisning og tager på udflugter og sommerlejre. På den måde tilbyder de et fællesskab og et netværk, som mange sårbare familier mangler.