Ny dokumentar understreger behovet for handling på psykiatriområdet

Forholdene i den danske socialpsykiatri har skabt debat efter en ny TV2-dokumentar. Den viser en virkelighed, som Kirkens Korshær kun kender alt for godt, og som kalder på konkret politisk handling i regeringens kommende 10-års psykiatriplan.

Jeanette Bauer, Korshærschef
Alt for ofte svigter det psykiatriske system, og der er behov for politisk handling, hvis der skal rettes op på problemerne. Lyder det fra chef for Kirkens Korshær Jeanette Bauer.

Medarbejdere, som må søge ly bag låste døre, chikanerier, trusler og en dagligdag fyldt med utryghed. Det er hverdagen på mange psykiatriske bosteder, kunne TV2 torsdag aften fortælle med dokumentaren ’Sindssygt farligt arbejde’. Mens dokumentaren for mange danskere har været en øjenåbner, er det for Kirkens Korshærs medarbejdere på varmestuer og herberger en kun alt for velkendt virkelighed, fortæller regionschef for Fyn, Syd- og Sønderjylland i Kirkens Korshær Britt Gaarn-Larsen.

- Når hovedpersonerne fra bostedet i Esbjerg ikke opholder sig på bostedet, er de hos os i varmestuen i Esbjerg. Det er svært at se på, at så syge mennesker ikke kan få den hjælp, de har behov for. Det kan vi ikke være bekendt i et velfærdssamfund som vores.

- Vores medarbejdere gør alt for at skabe øjeblikke af kontakt, som kan fylde tilværelsen med mening og livslyst. Samtidig skal de passe på sig selv i et miljø, som reelt kan være et ”Sindssygt farligt arbejde”.

Behov for bedre tilbud

Systemet svigter, lyder den kontante melding fra chef for Kirkens Korshær Jeanette Bauer. For alt for ofte er Kirkens Korshær de eneste, der kan og vil tage imod, når psykisk syge mennesker udskrives fra hospitaler og bosteder.

- Ingen psykisk syge mennesker bør udskrives til gaden, herberger eller varmestuer. For selvom vi har en stor rummelighed overfor det enkelte menneske og en stærk faglighed, må vi også sande, at det ikke altid er nok, siger Jeanette Bauer.

- Vi vil rigtigt gerne være med til at løfte opgaven og hjælpe med at understøtte og bygge bro. Men vi er ikke behandlere og kan ikke stå med ansvaret for dette. Der er behov for helhedsorienterede tilbud, som kan rumme den kompleksitet, som mange psykisk syge mennesker kæmper med.

Psykiatrien skal opprioriteres

Derfor er Kirkens Korshærs forventninger til regeringens længe varslede 10-års psykiatriplan også klare. For efter årevis med nedskæringer på området, som blandt andet har ledt til færre sengepladser og tidligere udskrivelser, er der behov for fornyede ressourcer, hvis psykiatrien skal tilbage på rette spor. Ligesom der både må og skal komme et kapacitets- og kvalitetsløft i socialpsykiatrien.

Derfor er opfordringen fra Kirkens Korshær da også klar:

- Lad os nu én gang for alle gøre noget for de mennesker i vores samfund, som er ramt af psykisk sygdom. Så vi sikrer, at ingen mennesker falder igennem systemet og bliver tabt på gulvet!

10-års plan for psykiatrien

Med forståelsespapiret af den 25. juni 2019, blev det aftalt mellem regeringen og støttepartierne, at der skal indgås en aftale om en 10-årsplan for psykiatrien med forpligtende mål om blandt andet at mindske antallet af genindlæggelser, nedbringe ventetiden og øge gennemsnitslevealderen for mennesker med psykisk lidelse.

Med finanslovsaftalen for 2020 blev det desuden aftalt, at der samlet afsættes der 600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem til at styrke psykiatrien. Aftalen skal ses i sammenhæng med arbejdet med en 10-års plan for psykiatrien.

De politiske forhandlinger om en 10-årsplan for psykiatrien forventes snart at starte.

Morten Østergaard Sørensen - chef for kommunikation, politik og analyse

Morten Østergaard Sørensen

Chef for kommunikation, politik og analyse

mos@kirkenskorshaer.dk